LIJSTJES PLATENBLAD 1977

platenblad.jpg

In de nieuwste uitgave van het Platenblad ruim baan voor ingezonden lezerslijstjes van het roemruchte overgangsjaar 1977. Het jaar waarin punk en new wave definitief toeslaan en de oude garde het nakijken geven. Tenminste, zo wil de hardnekkige mythe. Nogal wat inzenders merken terecht op dat niet alles van weleer in 2007 dezelfde impact van destijds bezit. Achteraf blijkt menig “oudje” minder passé dan toentertijd werd gesuggereerd dan wel stiekem gehoopt. Onweerlegbaar is echter de invloed van new wave en punk op de bloei van talloze independentlabels. Tot op de dag van vandaag.

1977 kan ik me nog goed herinneren, al was ik niet echt van de punk. Dat kwam pas twee, drie jaar later met Stiff Little Fingers en Dead Kennedys. Niettemin viel ik van de ene verbazing in de andere ontdekking. Verpletterend was mijn kennismaking met Fleetwood Mac’s Rumours. Het moment waarop ik voor het eerste het ietwat rare folky openingsnummer hoorde, Second Hand News, staat voor altijd in mijn geheugen gebeiteld.

Wanneer je dertig jaar later per lijstje terugblikt, kom je ongewild in een spagaat. Gevoelsmatig in een soort van omgekeerde tijdmachine. Persoonlijk gekleurde nostalgie wedijvert met de in de loop der jaren door kennis en ervaring ontstane, steeds veranderende muzieksmaak. Mijn lijstje is een mix van beide. Denk nou maar niet dat ik als vijftienjarige Throbbing Gristle kocht. Van The Second Annual Report zijn meen ik 785 exemplaren geperst en hooguit via mailorder in Engeland verkocht. Pas in 1983 verscheen de plaat voor het eerst officieel – als heruitgave op het Mute-label. Wel ken ik iemand die in 1977 op zijn dertiende (!) het grimmige debuut van Suicide overkwam. Hij leeft nog. 

De eindtop 10 van het Platenblad
1 Television – Marquee Moon
2 Elvis Costello – My Aim Is True
3 Sex Pistols – Nev
er Mind The Bollocks
4 Talking Heads – 77
5 Fleetwood Mac – Rumours
6 David Bowie – Low
7 Neil Young – American Stars ‘n Bars
8 Pink Floyd – Animals
9 The Clash – The Clash
10 Wire – Pink Flag

Henk Vaessen
1 Suicide – Suicide
2 Ramones – Rocket To Russia
3 David Bowie – Heroes
4 Wire – Pink Flag
5 Television – Marquee Moon
6 Brian Eno – Before And After science
7 David Bowie – Low
8 Iggy Pop – The Idiot
9 Kraftwerk – Trans-Europe Express
10 Ian Dury – New Boots And Panties

Mijn top 10 van 1977
1 Television – Marquee Moon
2 Rolling Stones – Love You Live
3 Fleetwood Mac – Rumours
4 Suicide – Suicide
5 Neil Young – American Stars ‘n Bars
6 Talking Heads – 77
7 David Bowie – Low
8 Brian Eno – Before And After Science
9 Throbbing Gristle – The Second Annual Report
10 ELO – Out Of The Blue

Het Platenblad is verkrijgbaar in de betere platenzaken of te bestellen via hoofdredacteur René van Kaam: platenblad @ planet.nl

6 thoughts on “LIJSTJES PLATENBLAD 1977

  1. tja, was in 1977 acht jaar oud en luisterde bij mijn weten vooral naar Elvis en, vanaf sinterklaas dat jaar, AC/DC. op 5/12/1977 kreeg ik let there be rock en een vuurrode philips-platenspeler. de albums in mijn in alle haast samengestelde lijst representeren vooral mijn occupatie met hardrock en metal gedurende de jaren tachtig. erg goed hardrock-jaar dat ’77. kijk maar:

    David Bowie – Heroes
    Wire – Pink Flag
    Judas Priest – Sin After Sin
    Scorpions – Taken By Force
    Riot – Rock City
    Fleetwood Mac – Rumours
    Thin Lizzy – Bad Reputation
    Kiss – Alive II
    Tangerine Dream – Encore
    UFO – Lights Out
    Motörhead – Motörhead
    AC/DC – Let There Be Rock

  2. Wel fijn dat je ook Fleetwood Mac erin hebt staan. Ik had in die jaren ook een zwak voor hardrock: Deep Purple met de dubbellive lp Made In Japan, Angel, AC/DC (met dank aan Alfred Lagarde’s Betonuur) en in 1978 natuurlijk het debuut van Van Halen.

  3. Poehpoeh, tis lastig die precieze 77 plaatjes te vinden, zit er vaak jaartje naast. Kom dan al gauw dus in 78.
    Dit zijn er 9 op rij in onwillekeurige volgorde.

    *Talking Heads – 77
    *Blondie – Blondie
    *Blondie – Plastic Letters
    *Suicide – Suicide
    *London – Summer Of Love
    *Mink DeVille – Cabretta
    *Iggy Pop – Lust For Life
    *David Bowie – Heroes
    *Robert Gordon w. Link Wray – s/t

    Was toch wel heel erg Blondie. Vooral de eerste 2 albums. Nog steeds regelmatig op de draaitafel. De hele “set” trouwens.

    Meteen ook maar de Fraaie *10+1* van Werner er achteraan:

    *Ramones – Rocket To Russia
    *Dead Boys – The Return Of The Living Dead Boys, live at the CBGB
    *Vortex 203 Wardour St. London W.1. (verzamelaar, punk)
    *Richard Hell and the Voidoids – Blank Generation
    *The Jam – In The City en This Is The Modern World
    *XTC – 3D.EP
    *Wire – Pink Flag
    *Christ Child – Hard
    *Clash -The Clash
    *Pirates – Out Of Their Skulls
    *999 – 999

    Iets hoger punk-gehalte, Werner was destijds zelf zanger van The Worst, eerste echte Limburgse punkband, die natonale erkenning kreeg in muziekkrant Oor, toen het nog een krant was en echt oor voor muziek en subcultuur had.

  4. Mooie lijstjes inderdaad. Heel erg 1977!
    In Limburg was men er vroeg bij mbt punkbands. The Worst, wel toepasselijke naam. Of Mort Subite uit Maastricht bijvoorbeeld.

  5. was ook acht jaar en luisterde naar de muzieksmaak van mijn vader: top honderd allertijden..
    wat ik ging waarderen in die lijst was:
    Deep Purple. Sweet child in time+ smoke on the water
    Moody Blues, nights in white satin
    Led Zeppelin, stairway to heaven (kan ut inmiddels niet meer horen)
    Steppenwolf, born to be wild
    Elvis Presley, in the getto (ja echt waar)
    Rolling Stones, sympathy for the devil+ Angie
    Pink Floyd, money

    Geen lp’s, die kon ik pas veel later kopen, toen ik echt zakgeld kreeg.

Geef een reactie

