EDWIN BRIENENS HEILLOZE HELLEVAART

De films van Edwin Brienen zijn een vigoureuze en overdadige beeldenallegorie. Experimenteel en tartend is de filmtaal van de in Berlijn woonachtige Nederlander. Films waarin de cinemawetten, zoals daar zijn een overzichtelijke kadrering en een eenduidige montage ter verheldering van een lineaire vertelling, rücksichtslos uit het raam worden gekieperd. En wat krijg je dan? Een audiovisuele hutspot van beelden die op zoek lijken naar een probleem in plaats van naar een oplossing. Dit zijn geen films, dit is is l’art de la provocation.

Bij Brienen hebben sex en geweld, relationele onderdrukking, referenties aan sm en zwarte magie de macht overgenomen. Emotioneel getinte scènes vallen op juist omdat ze worden afgewisseld door momenten van geweld dat quasi onverschillig in beeld wordt gebracht. Wil Brienen de kijker iets duidelijk maken of kijkt de “filosoof van het kwaad” Georges Bataille over zijn schouder mee? Bataille liet de grenzen van sex, geweld en de dood vervagen met zijn suggestie dat de dood het feitelijke object van de erotiek is: de duur als oplossing van onze rusteloosheid. Ook dit gedachtegoed wordt door Brienens filmische sturm und drang om zeep geholpen.

Jammer dat Brienen zichzelf zo statement-achtig etaleert. Zijn films lijken meer gimmick dan daadkracht, meer vormgeving dan inhoud, meer kitsch dan kunst. Alles is theatraal en bombastisch, het acteren al dan niet bewust gekunstelde kleinkunst, de camerabewegingen en montages uitdagend barok en bizar. Ja, en? Geestverwanten Luis Bunuel, Alejandro Jodorowski en de ‘cinema of transgression’ door Nick Zedd en Richard Kern, lieten de handelingen op een ontluisterende manier de vrije loop, welke minder is meer benadering veel meer indruk achterliet op het netvlies. Wie ooit Kern’s bruutrealistische Fingered heeft mogen aanschouwen zal deze korte film niet snel meer vergeten. In een interview noemt Brienen Rainer Werner Fassbinder als voorname invloed. Net als bij Fassbinder vervaagt bij Brienen de scheidslijn tussen hetero- en homosexualiteit; personages lijken zonder verdere uitleg ontvlambaar voor zowel de dames- als herenliefde. Maar verder houdt elke vergelijking met Fassbinder op, die toch vooral een rauwe gevoelsfilmer was.

Wat Brienen wel laat zien is het acteertalent van Esther Eva Verkaaik. Zij speelt invoelend en allesbehalve gekunsteld, de hoofdrol in Both Ends Burning, dat handelt over de fysieke en geestelijke uitputting binnen een liefdesrelatie. Hysteria, met in de hoofdrol Brienens vaste actrice Eva Dorrepaal, is de totale filmgekte losgelaten. Maakt niet uit lijkt Brienen te willen zeggen, onderga deze hellevaart en zie maar waar je uitkomt.

The Last Performance (USA/D/NL 2006)

Hysteria (D 2006)

Both End Burning (NL 2004)

Lebenspornografie (NL/D 2003)

www.edwinbrienen.com

Alle titels te koop bij o.a. www.filmfreaks.nl

4 thoughts on “EDWIN BRIENENS HEILLOZE HELLEVAART

  1. Ik heb alleen Terrorama gezien samen met Edwin Brienen en de hele filmcast in een jongeren centrum in dordrecht een jaar of 4 terug.

    Vreemd filmpje, maar wel ok, Theo van Gogh, Rob Muntz en I-F spelen er ook een klein rolletje in.

    Tip:
    Edwin Brienen presenteert ook weer vanaf December 2007 wekelijks een radioshow op http://www.cbs.nu, meestal op de donderdag van 22.00 tot 0.00 uur.

  2. de show van edwin op cbs.nu is alweer gestopt, vanwege zelf verheerlijking.
    ik weet niet of de films van brienen de moeite waard zijn, hij lijkt mijn een regisseur die nog moet groeien in zijn films, net als theo van gogh
    alleen met exploitation kom je er niet.
    de soundtrack van lebenspornografie is idd een aanrader.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s