DE STILSTAANDE MUZIEK VAN BAUDOUIN OOSTERLYNCK

Welk een loffelijk streven. Het Belgische Metaphon wil experimentele muziek en geluidskunst uit de obscuriteit halen. Denk hierbij aan bijvoorbeeld aan het afstoffen van archiefopnamen na jaren van achterstallig onderhoud. De eerste uitgave is meteen een prestigieuze: een vier cd’s tellende boxset met opnamen uit 1975-1978 van de Belgische kunstenaar Baudouin Oosterlynck. De verpakking, in een editie van vijfhonderd exemplaren, is erg fraai: vier cd’s in klaphoesje en een handzaam boekje geschoven in een met linnen stof bedekt doosje. De set is genummerd en ondertekend door de kunstenaar; op voorhand dus een collectors item. Van de al even indrukwekkende vinylversie zijn slechts driehonderd exemplaren in omloop gebracht. En dan moet de muziek nog beginnen.

Oosterlynck noemde zichzelf ooit stiltekunstenaar. In het boekje introduceert hij zijn niettemin muzikale gedachtegoed als “binnendringen in het klankmateriaal, de relatie ruimte-tijd voelen, klanken neerleggen, luisteren, zwijgen.” Klinkt allemaal zwaarwichtig, maar dat is het beslist niet. Oosterlyncks klanken ontstaan via een al dan niet geprepareerde piano, pianosnaren, zijn eigen stem en andere geluidsbronnen. Het zijn naïef-conceptuele muziekstukken beweert hij in een van de bijgaande notities over de totstandkoming van de opnamen. “Dingen die ik speel komen soms bij me op zonder dat ik weet waar ze vandaan komen en op bepaalde momenten, kort als bliksemschichten, heb ik de indruk dat ik ze sinds lang ken en beleefd heb. Ik leer me kennen door naar mijn muziek te luisteren”.

Oosterlynck gaat dus uit van zichzelf, van zijn eigen intuïties die weerklinken in zijn muziek, waarna hij terechtkomt bij het “sonore alledaagse”. Wie deze sonoriteiten, deze oriëntaties in klank hoort, moet er even in komen als het ware. Het is immers Oosterlyncks persoonlijke zoektocht naar het verband tussen klank, ruimte en tijd. Op het eerste gehoor zijn de werken abstract en monotoon. Maar dit is ook uiterst minimale muziek, kaal en herhalend waardoor zich na een poosje klankkarakters openbaren die je bij veel andere muziek nooit zult horen. Ronduit prachtig en ontroerend hoe Oosterlynck zijn stem overlapt in Oratorio uit 1977, dat dankzij een herhalend motief uitgroeit tot een melancholieke miniatuurmis. Deze bijzondere en erg fraaie uitgave biedt in feite een luisterervaring die geheel op zichzelf staat.

Baudouin Oosterlynck

Metaphon

(Hoe heet toch dat olijk kijkende katje op de schouder van Oosterlynck? Navraag bij de kunstenaar leert dat ze Systole heet, naar een term uit de cardiologie. Begin jaren zeventig werkte Oosterlynck als fysiotherapeut op de revalidatieafdeling cardiologie in het ziekenhuis van Leuven. Systole’s kameraadjes hadden eveneens cardiologische namen: Diastole, Trinitrine, Ventricule en natuurlijk Oreilette. Ach ja, de zorgsector…)

One thought on “DE STILSTAANDE MUZIEK VAN BAUDOUIN OOSTERLYNCK

  1. Volgens mij heeft ze de plaat al. Ik heb haar een tijdje geleden reeds in contact gebracht met de labeleigenaar van Metaphon.

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s