GLOCAL AFFAIRS 2008 MAASTRICHT

timmerf-matricht1De Timmerfabriek in Maastricht met Glocal Affairs, podium voor Limburgse kunstenaars. Ik liep er rond, keek mijn ogen uit en zag niks. Telkens wanneer ik een tentoonstelling bezoek stel ik mezelf dezelfde vraag en geef hetzelfde antwoord. Wat wil ik van kunst? Ik wil worden meegesleept, geraakt, geprikkeld, ontroerd, uitgedaagd, ondersteboven gekegeld. Omdat een van deze antwoorden maar hoogst zelden voorkomt ga ik me van lieverlee andere vragen stellen. Is dit teveel gevraagd? Moet ik mijn antwoord misschien aanpassen aan het niveau van de tentoonstelling? Moet ik niet te streng zijn? Moet ik dan toch maar kunstgeschiedenis gaan studeren om kunst beter te begrijpen?

Marcel Duchamp zette met zijn urinoir R. Mutt het denken en de acceptatie van kunst op zijn kop. Sindsdien is de vraag niet meer: wat moet ik ermee maar wat doe ik ermee? Verwarring alom. Ook bij kunstenaar. De readymades vliegen je om de oren in de hedendaagse kunst. Opeens is ieder voorwerp kunst alleen omdat de kunstenaar het zo wil. Het urinoir doorgetrokken en tot op het bot gerecycled. Op Glocal Affairs zag ik een tafel met modelbouw treintjes, speelgoedautootjes en poppetjes. A. R. Moede.

(Glocal Affairs, tentoonstelling, De Timmerfabriek, Maastricht, 2008)

www.glocalaffairs.eu

One thought on “GLOCAL AFFAIRS 2008 MAASTRICHT

Geef een reactie

