Marc Quinn: Siren en de gestolde dans van gouden Kate Moss

BRITAIN-ENT-ART-SCULPTURE-KATE MOSS

Hoeveel Kate Moss kan een mens aan? We zien haar veelvuldig opduiken in bladen en op internetsites. Het beroemde fotomodel is ook te bewonderen en bijna aan te raken in het British Museum in Londen. In vol ornaat temidden van oude Griekse beelden; Kate Moss onbeschaamd in yogahouding met haar achterste pontificaal upfront. Beeldhouwer Marc Quinn gebruikte haar voor zijn kunstwerk Siren, gegoten in vijftig kilo massief goud. Volgens Quinn gaat zijn werk niet zozeer over de persoon Kate Moss alswel over het mode-icoon dat Moss representeert. Als zodanig is Siren de hedendaagse variant op de beeltenis van Toetanchamon. Immers, ook de Egyptenaren maakten gouden afgietsels van hun iconen, om ze zo te bewaren voor de eeuwigheid. Vriend en vijand binnen de modewereld zijn het er intussen over eens dat de invloed van Kate Moss al meer dan tien jaar bepalend is voor de kledinglijn van veel (jonge) vrouwen. Siren is een moderne sfinx waarmee Quinn Moss’ onaantastbaarheid als mode- en stijlicoon benadrukt.

sirenzij

Ook de niet modebewuste toeschouwer zal in Siren een beeld met de statuur van een afgod herkennen. Fier torent het hoofd boven een kluwen van armen en benen. Van de oogopslag gaat een bekoorlijke aantrekkingskracht uit. De algehele effectuering is ronduit frappant. Wie zijn ogen goed de kost geeft ziet de kromming van rugwervels, de rimpels van de naar binnen gebogen achilleshiel, de liefdevolle detaillering van voeten en tenen, evenals de wenkbrauwen en lippen, en de merkwaardige accentuering van de twee overgebleven kledingstukken; een slipje en topje. Door de combinatie van de yogapose en sierlijke contouren lijkt het beeld in beweging. Siren is een gestolde dans gevangen in de blik van de stilstaande toeschouwer.

sirenachter

Het mooie aan Quinn’s Siren is de open interpretatie. Hier hoeft geen verhaal bij om het beeld extra lading te geven. Siren is toegankelijk, bedachtzaam, uitdagend, verleidelijk en tijdloos. Een opvallend kunstwerk van iemand die in eerste instantie het vizier van de kunstwereld binnenliep met Self; een sculptuur van Quinn’s eigen hoofd gemaakt van bevroren bloed. Vanaf dat moment werd Quinn geassocieerd met de shock-art van Damien Hirst, met wie Quinn ooit een appartement deelde, en die andere Britse smaakmakers: Tracey Emin en Sarah Lucas. Deels terecht. Het bijzondere van de kunst van deze Britten is dat je hun werken zonder gebruiksaanwijzing kunt appreciëren. Betekenis en context zijn er natuurlijk wel degelijk, maar ze impliceren dit prettig onnadrukkelijk. Hierdoor kan de toeschouwer zijn eigen genoeglijke gevoel er aan toevoegen. Met grote kracht overheerst het beeld boven het idee. Daarom zijn de werken van Hirst, Emin, Lucas en zeker ook van Marc Quinn zo bijzonder. Kunst zonder bijsluiter.

moss-gezicht


kate-moss

2 thoughts on “Marc Quinn: Siren en de gestolde dans van gouden Kate Moss

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s