LIJSTJES PLATENBLAD 1978

platenbl

102 lezers van het Platenblad keerden dertig jaar terug in de tijd. Ze maakten lijstjes van hun favoriete tien platen uit 1978. Al die persoonlijke lijstjes bij elkaar opgeteld komt het Platenblad uit op een fijne maar ietwat voorspelbare eindtoptien.

Bij oudere popkenners geldt 1978 als het jaar waarin veel legendarische debuut-lp’s verschenen. Maar geldt dat eigenlijk niet voor elk jaar, achteraf bezien? Een kleine greep: Dire Straits, Van Halen, Nina Hagen Band, Prince, Art Bears, Kate Bush, The Only Ones, The Police, Magazine.

Ach ja, The Police en Outlandos d’Amour. Wat vond ik het toen een geweldige en gedurfde plaat. Sindsdien staat ie toch maar mooi nostalgisch te wezen in de platenkast. En het is nog steeds een geweldig album hoor. In 1978 debuteerde ik als bezoeker op Pinkpop, dat zich toen op één groot podium in het Burgemeester Damenpark in Geleen afspeelde. Graham Parker, Jonathan Richman, Mothers Finest; met enige moeite herkent mijn geheugen hun vage contouren in de verte op het podium. Mijn god, ik was zestien en alles moest nog beginnen.

elvis-costello-this-years-model

This Year’s Model, het legendarische tweede album van Elvis Costello and the Attractions. Dit is de eerste persing met fout gedrukte hoes.

PLATENBLAD’S BESTE TIEN VAN 1978

  1. Elvis Costello – This Year’s Model
  2. Neil Young – Comes A Time
  3. Bruce Springsteen – Darkness On The Edge Of Town
  4. Kate Bush – The Kick Inside
  5. Talking Heads – More Songs About Buildings And Food
  6. Captain Beefheart & the Magic Band – Shiny Beast
  7. Pere Ubu – The Modern Dance
  8. Herman Brood & his Wild Romance – Shpritsz
  9. The Only Ones – The Only Ones
  10. The Police – Outlandos d’Amour

Verderop in de 92 platen tellende eindlijst komen we nog typische 1978 bands tegen die nadien niet of nauwelijks meer een deuk in een pakje boter hebben gespeeld. Om maar eens wat te noemen:

27 Nina Hagen Band – Nina Hagen Band

41 Dave Edmunds – Tracks On Wax 4

53 The Shirts – The Shirts

71 Johnny Thunders – So Alone

74 Ivy Green – Ivy Green

76 Moon Martin – Shots From A Cold Nightmare

82 Lee Clayton – Border Affair

Mijn favoriete tien van 1978

  1. Talking Heads – More Songs About Buildings And Food
  2. Neil Young – Comes A Time
  3. Bruce Springsteen – Darkness On The Edge Of Town
  4. Gerry Rafferty – City To City
  5. Rolling Stones – Some Girls
  6. Pere Ubu – The Modern Dance
  7. Chrome – Half Machine Lip Moves
  8. Captain Beefheart – Shiny Beast
  9. Elvis Costello – This Years Model
  10. Big Star – Third

Platenblad nummer 160 ligt in de betere muziekhandel of kun je bestellen bij platenblad @ planet.nl

8 thoughts on “LIJSTJES PLATENBLAD 1978

  1. Inderdaad, 1978 was een prachtig jaar. Ook ik deed mijn eerste stappen in concert-land (samen met mijn grote broer weliswaar, ik was 14). Wat te denken van Talking Heads & XTC voor 100 man, Dire Straits uitverkocht 250 man, Torhout/Werchter in een tent (sic !) met Talking Heads, Dr Feelgood, Rockpile, The Runaways op het programma, The Sex Pistols waarvan ik het kaartje had maar die nooit zijn komen opdagen, …

  2. zo uit de losse pols :
    1 : Wire – Chairs missing
    2 : Devo – Q:Are we not men? A:We are Devo
    3 : Buzzcocks – Another music in a different kitchen
    4 : Elvis Costello – This year’s model
    5 : Rezillos – Can’t stand the rezillos
    6 : Big Star – Third
    7 : Pere Ubu – Modern dance
    8 : Public Image – first
    9 : Kraftwerk – Man Machine
    10 : Magazine – Real llife

  3. Hoi Harry,

    platenblad gemist; dan hier maar m’n lijstje. Even m’n files checken……………………… komt ie, gewoon alfabetisch

    1) Big Star – Third (Chilton in z’n meest weirde periode)
    2) Bobby Brown – Live (altijd een zwak voor deze pseudo Buckley)
    3) Nick Drake – Fruit Tree (3LP-box/ zelfs toen al in Zutpen verkrijgbaar)
    4) Eddie Hinton – Very extremely dangerous (ondergewaardeerde gitarist)
    5) Kraq – Circumvision (Hollands met vreemde geluiden!)
    6) Steve Mann – Elephant songs & Cow cowblues (hierna lang krankjorum)
    7) Modality Stew – Same (-x Peace Bread & Land /genietbaar post-hippie)
    8) Sneakers – In the red (Chris Stamey deed toen nog mooie dingen)
    9) Johnny Thunders – So alone (zag ‘m Live net hierna en voor ’t laatst/Brood was toen nog een watje in vergelijkig met Thunders)

    Shit die 10e lukt niet meer; ik vond 1978 niet zo’n bijster muzikaal jaar;
    beetje post-hippie/post punk. Van alles eigenlijk niks.

    Greez,
    John

  4. vervolg hoi Harry,

    8) Sneakers – In the Red (Chris Stamey in z’n goede periode)
    9) Johnny Thunder – So alone (zag ‘m vlak hierna Live in Paradiso/ Brood was in die tijd nog een watje in vergelijking tot Thunders)

    de 10e wil niet meer lukken; nee ik vond 1978 maar een matig jaar; beetje post-hippie/post-punk door elkaar. Van alles niks eigenlijk.

    Greez,
    John

  5. Hoi Harry,

    ik heb de box er even bijgepakt. Daar is het niet te zien; het is de eerste
    engelse uitgave van deze box. Bronnen op internet geven inderdaad
    1979. Ik ben even op m’n herinnering afgegaan: ik heb de box in de laatste klas van de middelbare school gekocht. Nu heb ik die klas 2x gedaan dus daarin kan de fout zitten. Onlangs heb ik de documentaire van Nick Drake ook nog eens weer gezien. Blijft een fenomeen. Ik heb z’n nummers eens proberen te ontrafelen op gitaar. Voor mij ondoenlijk. Een enkeling komt in de buurt bv. een Scott Appel. Op YouTube wodt je helemaal triest, als je mensen Nick Drake ziet na doen. Nee, deze jongen, want dat was het nog, had een heel speciaal talent. Ik ken weinig gitaristen, die zo strak kunnen fingerpicken. Daarnaast deden de productie van John Wood en de stringpartijen van Robert Kirby ook het nodige. Ik denk dat de opnames voor die tijd van een heel hoog niveau waren. Dat hoor je ook wel aan de platen af. Laat ik nu maar stoppen met deze lyriek.

    de groeten,
    John

  6. Ok bedankt, dacht ook al dat het 79 was en laten we wel wezen, de originele albums verschenen reeds begin jaren 70.

Geef een reactie

