THE STRANGE BOYS INTERVIEW WELLUIDENDE GEDICHTEN

strangeboys_500

Waar veel nieuwerwetse garagebands met platgetreden geschreeuw, fuzz en feedback moeizaam een komma plaatsen in de popgeschiedschrijving, roepen The Strange Boys de annalen tot stilstand met een uitroepteken! Eigenlijk zijn The Strange Boys helemaal geen garageband, al klinken ze wel zo. De zestien songs op het debuut van dit kwartet uit Austin, Texas, nemen Bob Dylans Highway 61 Revisited als aanloopje, keren het derde album van de Velvet Underground binnenstebuiten en swingen op rhythm & blues uit de tijd toen je dit nog voluit schreef. Anders gezegd: alsof Bob Dylan en de Velvet Underground omstreeks het midden van de jaren zestig stiekem een plaat hebben opgenomen.
The Strange Boys.
And Girls Club.
Bijna alle songs op deze plaat en dan met name op kant twee, zijn van
een kwetsbaarheid die ronduit hartverscheurend is. Ryan Sambol, songschrijver en zanger van de band zingt alsof hij elk moment in huilen gaat uitbarsten. Zijn stem snikt soms zo emotioneel dat hij complete zinnen maar liever snel afbreekt en inslikt. Sambol: “Ik denk niet dat iemand me kan vertellen hoe ik precies mijn eigen songs zou moeten zingen. De eerste keer toen ik mijn eigen stem in een studio terughoorde was ik 16. Dat maakte me aan het huilen. Sindsdien ben ik wat beter geworden, zij het ook weer niet zo veel beter. Ik kan niet zingen zoals Fred Neil, maar gelukkig hoef ik dat ook niet”.

strangeboys1

Het karakteristiek van de garageband, gauw en rauw op en neer stuiteren, is voor de The Strange Boys niet weggelegd. De teneur lijkt eerder timide, het devies minder is meer waardoor de expressie des te ontroerender en simpelweg verpletterend is. Wanneer nodig worden de gitaren heus wel geslepen. Dan cirkelzaagt gitarist Greg Enlow bijvoorbeeld de Poem Party van zijn zanger aan gort, die gelijk twee zijner voorbeelden, Rimbaud en André Breton, stoeit met woordkunst en de klank van taal. Sambol: “Mijn songs zijn eigenlijk gedichten. De wijze waarop ze tot stand komen gaat doelbewust vanzelf”. “I think to myself if only yellow knew how blue red was”. Of neem een greep songtitels: Woe Is Me And You, To Turn A Tune Or Two, Who Needs Who More, No Way For A Slave To Behave. Should Of Shot Paul is opeens een drieregelig gedicht over Paul McCartney. Sambol: “Als er al een Beatle in 1980 had moeten worden neergeschoten, waarom niet Paul McCartney? Niet dat ik Macca iets slechts toewens overigens, maar ik wou dat John Lennon nog leefde. De song is meer een dagdroom dan een statement. Een egoïstische song.”

Dat Sambol niet van de straat is wordt duidelijk wanneer ik hem vraag naar zijn favoriete muziek en boeken. Volgens eigen zeggen luistert hij naar Hank Williams, Jimmie Rodgers, Link Wray, Townes Van Zandt, Lee Hazlewood, bluesgitarist Mance Lipscomb, performer Lenny Bruce en jazzgitarist Charlie Christian. Bepaald niet de dagelijkse porties cultuurkost voor een begintwintiger. Lezen doet hij ook veel. In zijn boekenkast vind je werk van John Steinbeck, Jack London, Kurt Vonnegut, Céline, William Saroyan, Jean Genet, Andre Breton, Hemingway, Rimbaud, James Baldwin en kunstenaarschrijver Ralph Ellison.

sboyshoes

Laat je niet van de wijs brengen door de schuinsmarcheerders op de hoes, The Strange Boys hebben de zaken goed op een rijtje. Naar verluidt werden er verschillende versies opgenomen van deze lp. Zelfs de opnamen met retropunker Jay Reatard in de rol van producer kon de goedkeuring van The Strange Boys niet wegdragen. Ryan Sambol: “We waren veel te gespannen en ik was tijdens de opnamen gewoonweg te bang. De songs waren er nog niet klaar voor, ze klonken niet als een volwaardig album. We hebben wel met Jay in Californië gespeeld waar ook Larry Hardy ons gezien heeft. Zo hebben we een contract gekregen met diens In The Red label”.
Dus.
Daarom.
The Strange Boys.
And Girls Club.

The Strange Boys spelen 10 april 2010 tijdens Motel Mozaïque in Rotterdam

Platen:
– States Newest Noise Makers (eigen beheer ep, 2005)
– Nothing (Dusty Medical Records 7″, (2007)
– Woe Is You And Me (In The Red Records 7″ 2008)
– And Girls Club (In The Red Records lp, 2009)
– Be Brave (In The Red Records lp, 2010)


Geef een reactie

