THE DEAD WEATHER EN DE DODE POPJOURNALISTIEK VAN OOR EN DE VOLKSKRANT

Als je je vak niet serieus neemt kun je op de volgende manier popjournalistiek bedrijven: schrijven over wat je wìlt horen en niet schrijven over wat je hoort. Dit aanmerkelijke onderscheid kom je nogal eens tegen en het zegt veel over de gemakzucht van veel Nederlandse popjournalisten. In het eerste geval gaat de journalist uit van een constatering die niet helemaal strookt met het eindresultaat. Schrijven over wat je hoort  vereist terughoudendheid, ervaring, kennis, tijd en inlevingsvermogen om de muziek eerst op je te laten inwerken vooraleer een oordeel te vellen.

oor

Opvallend hoezeer recensenten uit de eerste categorie putten om het debuutalbum van The Dead Weather neer te sabelen. De strekking van die recensies wordt snel duidelijk. De band wordt verweten geen liedjes te maken. De rare kronkel hierbij is natuurlijk de veronderstelling van de scribent dat The Dead Weather overeenkomstig een of ander vermeend verwachtingspatroon en op grond van de voorgeschiedenis van sommige bandleden, liedjes met een kop en staart hadden moeten opnemen. Uh ja, hoezo? Waar staat dat geschreven? Volgens OOR is het album ontstaan vanuit een opgewaardeerde jamsessie waaruit slechts één goede song is voortgekomen. Dat is het dan. Zou het misschien ook zo kunnen zijn dat de bandleden in plaats van songs schetsachtige sfeerblues wilden maken. Om maar eens wat te noemen.

logo_volkskrant

De Volkskrant verwijt The Dead Weather zelfs een gebrek aan klassieke songs! Toe maar. Ook hier gaat de recensent, jeweetwelwie, uit van zijn domme zelf, van wat hij wìlde horen en niet wat hij hoort. Je moet maar durven. Van de korte observatie waarin The Dead Weather kiest voor stijl en sfeer had jeweetwelwie best meer mogen doen. The Dead Weather krijgt dus een lading kritiek van recensenten die hun eigen uitgangspunt willen ‘horen’. Waarmee een curieus en excentriek album door twee veelgelezen periodieken vrij laks om zeep wordt geholpen. Ongehoord.

recensie in OOR

recensie in de Volkskrant

2 thoughts on “THE DEAD WEATHER EN DE DODE POPJOURNALISTIEK VAN OOR EN DE VOLKSKRANT

  1. Wat dat betreft is OOR meer een liedjes- dan muziekblad. Dit oordeel past daar wel goed bij. De plaat is op de verkeerde plek beland. Beter op cut-up dan ja. :-)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s