OPEN THE DOORS IN MONO

the doorsMoeten we het hierover hebben? Ja, hier moeten we over hebben. Na het beluisteren van het legendarische debuutalbum van The Doors uit 1967 voel ik me toch een beetje belazerd. Van de week hoorde ik voor het eerst van mijn leven de lp weergave in mono. En dat beste mensen, is een wereld van verschil met de stereovariant waarmee u en ik zijn opgegroeid. Zijn The Doors in stereo een bandje dat zichzelf met veel gevoel voor dramatiek presenteert, in mono dendert de groep ruig en onontkoombaar uit de luidsprekers. Best een vreemde gewaarwording als je eenmaal gewend bent aan een klankbeeld dat subtiel de luidsprekers verlaat. Achteraf kun je je afvragen of een stereoversie van dit album wel terecht is. En maar gelijk concluderen dat Paul A. Rothchild, algemeen erkend producer, The Doors hooguit van een gortdroog, rechtvoorderaap geluid voorzag, zoals dus te horen op de mono lp. “Break on through to the other side”. In mono overtreft Jim Morrison zichzelf als verleider van Oedipus en verkondiger van naderend onheil.

doorslabelOmdat sinds 1965 stereo de norm is en mono een curiosum, moet je tegenwoordig flink betalen voor een mono lp uit de jaren zestig. Nieuwsgierig geworden door alle verhalen over de verschillen tussen mono en stereo, kocht ik de afgelopen jaren, voor zover de financiën dat toelieten, een paar in mono uitgevoerde platen. En inderdaad klinkt Bob Dylans Blonde On Blonde urgenter in vergelijking met de stereopersing.  Het totaalgeluid bestaat iets minder uit garnering, voor zover je hiervan kunt spreken bij Dylans “thin, wild mercury sound”. Wellicht omdat Dylan zich destijds niet al te zeer bekommerde om de geluidskwaliteit is het verschil tussen mono en stereo minder goed hoorbaar dan bij The Doors.

Het allermooiste aan mono is het gevoel van authenticiteit. Dat is niet alleen te hóren bij bijvoorbeeld de eerste twee albums van The Rolling Stones; soms pak ik beide lp’s uit de kast, gewoon om ze even te bekijken. Mezelf het besef laten doordringen dat ik in het bezit ben van meer dan veertig jaar oude artefacts uit het Engeland van 1964.

Geef een reactie

