RAMONA FALLS – INTUIT RECENSIE

RamonaFalls_Intuit2

Dus toch. Ik was al bang dat het er niet meer van zou komen. Maar hij is er en hoe. Als een kathedraal boven veel andere platen uittorenend. Ramona Falls. Niet de naam van een zangeres, wel de naam van een waterval in een natuurgebied van de Amerikaanse staat Oregon èn van een band uit Portland. Speciaal voor het debuutalbum Intuit verzamelde songschrijver-zanger Brent Knopf muziekvrienden bijeen van het meer harmonieuze soort. Een van hen is Theo Ellsworth. Hij tekende de grappiggroteske figuurtjes op de hoes. Intuit, into it, neem een duik in de caleidoscopische kronkelpop van Ramona Falls. Liedjes die voortdurend een sprongetje maken boven een vangnet dat wordt vastgehouden door Patrick Watson aan het ene eind en Sufjan Stevens aan de overkant. Ertussenin buitelen de songs in euforie en in verstild mineur. Ommezwaaien die geheel vanzelfsprekend binnen een en dezelfde song plaatsgrijpen.

Daarnaast wordt de muziek vaak een andere kant uitgestuurd door de delicate, aarzelende zang. En omgekeerd natuurlijk. Maar altijd is er die muziekweelde, het onvoorspelbare van de arrangementen, de weemoed die onderhuids schuilt en na afloop nog een tijdje voelbaar is. Aristoteles ging ooit uit van het associatieve geheugenprincipe. Dat als er dingen tegelijkertijd of kort na elkaar in het bewustzijn komen deze met elkaar geassocieerd worden. Ramona Falls heeft beet en houdt vast. Wat een ongelooflijk mooi album. “If I’m dreaming you and you’re dreaming me, so why don’t we choose”. Muziek tussen droom en daad.

Ramona Falls – Intuit (lp Souterrain Transmission)

6 thoughts on “RAMONA FALLS – INTUIT RECENSIE