Bob Dylan en ik in Amsterdam

BobDylanreadingBaseballWeeklysm

Wanneer ik uit het raam kijk van hotel Mercure in Amsterdam zie ik in de verte de Bijlmer bajes. Tussen de gevangenisgebouwen en mijn hotelkamer ligt het Amstel Business Park op apegapen. Het begint al aardig te schemeren. Enkele honderden meters naar rechts ligt de Heineken Music Hall. Mijn kamer is klein en knus, de minibar goed gevuld. Dan klopt Laura op de deur. Ik heb een sandwich besteld. Op het moment dat ik de deur open, zie ik een ontvankelijke glimlach in een fijn gezicht.

Maar de avond breng ik niet door met Laura van de roomservice, nee, vanavond ga ik naar een optreden van een schriel mannetje met een stem alsof je stukken behang van de muur scheurt. Op de website belooft de Heineken Music Hall een intiem samenzijn. Nou ja, wat is er intiem aan een vierkante hal waar ik later die avond rondloop in het gezelschap van duizenden mannen en vrouwen van middelbare leeftijd.

heineken-music-hall-amsterdam

Even later is het zover.

De cast van Once Upon A Time In The West betreedt het podium, gevolgd door een kleine man in een zwart pak. Bob Dylan dus. Opeens krijgen de bijna dertig jaar dat ik naar zijn muziek luister een andere dimensie. Een mythe komt tot leven. Bob is goed bij stem, al hangt het een beetje van het liedje af. Dankzij een flamboyant arrangement is Desolation Row bijna onherkenbaar. Menige song loopt best lekker zo, verpakt in een groovende rock-’n-roll wals. Bob en de muzikanten in lange jassen geven vierduizend toehoorders van katoen. Bob de pianoman schuifelt na elke song vanachter zijn keyboard voor nader overleg; welk nummer spelen we nu lijkt hij te vragen. Intussen nemen wij toeschouwers aan dat Bob zo dadelijk met gitaar en al achter de microfoon vooraan op het podium gaat staan.

Helaas, voor de microfoon is onbedoeld een andere hoofdrol weggelegd. Het ding groeit uit tot een monument van teleurstelling. Zelden in de muziekgeschiedenis werd een zangmicrofoon zo moederziel alleen gelaten. Geen Bob op gitaar, geen Bob frontaal voor de zaal, geen Bob die je in de ogen kunt kijken. Toch maakt Bob Dylan er een onvergetelijke show van.

Na het concert lig ik in het bed van mijn hotelkamer en raak verzeild in een telefoongesprek tussen Larry Sloman en Chet Flippo. Het gesprek is te lezen in On The Road With Bob Dylan, Slomans prachtig, rauwrealistisch relaas van de Rolling Thunder Revuetoer van 1975. Het geklaag van Rolling Stoneredacteur Flippo over de bijdragen van Sloman ontaardt pagina’s lang in een even waanzinnige als hilarische dialoog. Ik laat het allemaal even bezinken: het concert van Bob Dylan, de volzinnen van Sloman, Laura van de roomservice.

Ik leg het boek op het nachtkastje en kijk voor het slapen gaan nog even naar Pay TV, de eerste minuut gratis. De volgende ochtend loop ik door het Stedelijk Museum en breng een bezoek aan Record Palace.

Bob Dylan (Heineken Music Hall, 10 november 2003)

4 thoughts on “Bob Dylan en ik in Amsterdam

  1. Prachtig stuk.
    Mooie beschrijving van een fan in een stad ver weg waar zijn held optreedt. Het gevoel zit er in.

    Die microfoon is inderdaad erg eenzaam, hoort er wel bij. Je tekst is het levende bewijs daarvan.

  2. Inderdaad: een mooi, goed geschreven stukje. Toen ikd e foto zag, dacht ik even dat je de man zelf ontmoet had, in een tankstation of zo. Onwaarschijnlijk, maar het zou kunnen.Een vriend van me beweert at hij Dylan ergens begin jaren negentig heeft zien fietsen in Brussel.

  3. @Rob en Peerke. Dank voor de complimenten. Ik vond deze foto wel zo passend, alsof Dylan op heterdaad betrapt wordt op het lezen van de krant. De foto zal ergens in een Amerikaanse nachtwinkel zijn gemaakt. Tja, Dylan in eigen persoon ontmoeten, stel je voor. Lijkt me toch schrikken geblazen.

Geef een reactie

