MUZIEKBLAD THE WIRE DECEMBER 2009

Opmaak en bladspiegel ogen nog steeds voorspelbaar en goedkoop. Eveneens ongewijzigd zijn de indeling en de rubrieksnamen. Ach, eigenlijk is er helemaal niets veranderd, of het zouden de lettertjes moeten zijn, nu op op miniatuurformaat. Valt me toch een beetje tegen van een blad dat schrijft over nieuwerwetse muziek. Een blik in de layoutspiegel zou geen kwaad kunnen.

Na een jaar of zes heb ik weer eens een nummer van het Britse muziekblad The Wire gekocht. Het overzichtsnummer van muziekjaar 2009. Ik blader er doorheen en zie in eerste instantie weinig aanleiding om terug te komen op mijn besluit destijds om na tien jaar mijn abonnement op te zeggen. Inhoudsopgave en colofon lijken evenmin veranderd. Dezelfde recensenten schrijven over acts waar ze al zo vaak kritiekloos aandacht aan hebben besteed. Josephine Foster, Monolake, Janek Schaefer, de gebruikelijke verdachten dus.

Maar waar ik The Wire toch stiekem om bewonder is de volharding in het schrijven over obscure bandjes waarover je elders nooit iets leest. Of je moet bereid zijn telkens verschillende websites te gaan uitpluizen. Gebleven zijn ook de weldoordachte en uitgebreide albumrecensies. Zoals Keith Moliné over een album van Richard Skelton schrijft blijft vrij uniek. Hij doseert zijn enthousiasme en stelt zijn kennis van zaken in dienst van de recensie.  Elke muziekliefhebber is na het lezen van deze recensie alert op de muziek van de onbekende Skelton.  Ik ga in elk geval onmiddellijk op zoek naar deze plaat.

Recensies in The Wire worden meestal geschreven met de invalshoek om de lezer kennis te laten maken met een facet van plaat of muzikant waar hij zelf nooit op zou zijn gekomen. Ik vind dat prettig. Je krijgt hierdoor een ander perspectief op de muzikant en zijn muziek. Die benadering en zienswijze mis ik erg in recensies in Nederlandse bladen.

Overigens kozen de medewerkers van The Wire het album van Broadcast and the Focus Group tot het beste van 2009.

The Wire

2 thoughts on “MUZIEKBLAD THE WIRE DECEMBER 2009

Geef een reactie

