These New Puritans – Hidden recensie

De kont tegen de krib om ruimte te maken voor de wolk van woordkunst. Dwarsliggen door middel van muzieknoten. Niet tegemoet komen aan popmuziek als massaconsumptie. Maar waar zijn ze toch gebleven die bandjes die dat doen? Bands die de invloed van de punk in hun voordeel gebruiken om een autonomie na te streven waarin attitude ten overstaan van alles en iedereen even belangrijk is als jezelf artistiek bekwamen. Stelling nemen voor wie er oog en oor voor heeft. Want voor je het weet ga je kopje onder in de maalstroom van de media en de esthetiek van het rockcliché.

Vroege autonomen zijn Throbbing Gristle, Shock Headed Peters, This Heat, The Fall, Public Image Ltd. Misschien vergeet ik er nu paar. Het estafettestokje wordt min of meer opgepakt door ene Jack Barnett en zijn These New Puritans. Min of meer. Ik ben er nog niet helemaal uit. Twee jaar geleden besprak ik op deze plek debuut Beat Pyramid. Nu is er opvolger Hidden, door popjournalist Paul Morley onthaald als monumentaal meesterwerk. Dat lijkt me wat veel eer voor een album dat weliswaar afwijkt van wat je tegenwoordig in de popmuziek hoort maar aan dat afwijken ook bijna bezwijkt.

Zanger-componist Jack Barnett voldoet met zijn fragiele verschijning niet aan het beeld van de frontman van een rockband. Dat geldt ook voor zijn muziek. Niet voldoen, niet willen meedoen. Gelaagd klappen en slaan de drums en percussie je om de oren, in het luchtledige hangen zijn geprevelde teksten. Dit alles verweven met een blaasensemble. Apart en bijzonder, eigenzinnig en raar, maar pakt het ook goed uit? Mij klinkt het nogal dwangmatig gearrangeerd in de oren.

Maar wie weet groeit Hidden alsnog uit tot een citaat van muziekessayist Joe Carducci uit zijn boek Rock & the Pop Narcotic. Een boek uit 1991.

“Rock is the place where rhythm and melody battle it out most intensively and in doing so they create something more. In rock, melody is present and its whiff of mood still distinctive, however, here it is pushed along by an explicit physical, even carnal rhythm arrangement. The whole of music then can be said to be a more complete metaphor for the actual human condition; we are higher aspirations pushed along by carnal drives”.

These New Puritans – Hidden (lp, Domino 2010)