NURSE WITH WOUND – SPACE MUSIC LP RECENSIE

Begin jaren tachtig joeg de muziek van Nurse With Wound mij de stuipen op het lijf. Zoals ik reeds eerder schreef: Nurse With Wound was een mysterie dat uitgroeide tot ontzagwekkende, ja zelfs angstaanjagende proporties. Ik kon er bijna niet van slapen. Voor de zekerheid liet ik op de gang het licht branden. De horror. Dit alles mede aangewakkerd doordat Nurse With Wound in de toen door mij gelezen muziekbladen schitterde door afwezigheid. Geen artikelen, geen recensies, geen foto’s. Ik kan me althans niet herinneren dat Vinyl en OOR er ooit over hebben geschreven.

Nu weet ik wel beter en meer. Space Music is hoofdstuk nummer zoveel in het onoplosbare gamma van Nurse With Wounds Steven Stapleton. Zo’n beetje voor het eerst komt de muziek in de buurt van de albumtitel. Maar verwacht ondanks de sterrenhemel op de hoes geen kosmische kost. Stapleton gaat op zoek naar de andere kant van de ambient en de soundscape, raakt bijna de weg kwijt in zijn wijze van doorgronden, uitzoeken en uitdiepen. Het is dan ook opdrachtmuziek voor het Melbourne Planetarium “Science In The Dark”.

Dat onderzoek mondt op kant twee uit tot abstract hikkende frequentiegeluidjes. Eerlijk gezegd maakt Stapleton zich er wat makkelijk van af dan. Wel willen maar niet kunnen. Wel komen maar niet klaar. Kant een is andere koek. Stapleton houdt over de hele plaatkant de spanning vast met geluiden die meer weg hebben van een soundtrack voor een horrorfilm. Kijken met je oren. Trefwoorden zijn wederom ambient en soundscape, maar het effect is grimmig en unheimisch. Stapleton sluit de gordijnen en doet daarna het licht uit. En jij, jij kunt geen kant op. Bibberend op zoek naar het lichtknopje. Op de tast naar de laatste strohalm. Fascinerend.

Nurse With Wound – Space Music (lp, Beta Lactam Ring 2010)

(300 exemplaren. Blauw vinyl. Keiharde klaphoes in de traditie van de jazzplaten van het Impulse-label, maar dan gevaarlijker)

2 thoughts on “NURSE WITH WOUND – SPACE MUSIC LP RECENSIE