KOMMISSAR HJULER UND FRAU, SMEGMA EN JOHN WIESE LP

Wanneer Detlev Hjuler zijn dienst als politieagent in het Noord-Duitse Flensburg erop heeft zitten, spendeert hij zijn vrije uurtjes als kunstenaar, waarbij hij zich laat inspireren door zijn grote held, conceptueel ‘artiest’ Joseph Beuys. Inderdaad, een wetsdienaar die de schone kunsten beoefent, veel gekker moet het niet worden. In de persoon van Kommissar Hjuler lopen de kunstopvattingen en stromingen kriskras door elkaar. Dat geldt ook voor de manier waarop hij zich uit: gesproken woord, het testen van omgevingsgeluid, assemblages van objecten en performances, vervormingen voor stem en gebruiksvoorwerpen; bij alles wat de autodidact Hjuler doet is bovendien de invloed van Fluxus, dada en outsider art duidelijk tastbaar.

Kommissar Hjuler laat het vaakst van zich horen door middel van geluidsdragers als cassette, cd of lp die hij laat persen in kleine edities. Een zogenaamde lakplaat of proefpersing verscheen ooit in een oplage van 18 exemplaren. Hjuler wordt vaak bijgestaan door zijn bijna vijftien jaar jongere echtgenote, kunstenaar Mama Baer. Zij maakt fraaie expressieve schilderijen en verdient de kost als galeriecurator. Verwacht van Hjuler geen op dynamiek gerichte muziek of klankkunst, eerder is sprake van klanken die het gehoor uitdagen en dientengevolge het zitvlees tarten.

Maar dan is er zomaar opeens een album dat met de hulp van gerenommeerde namen uit de avantgardemuziek in alles afwijkt van het bovenstaande. De Amerikaanse band Smegma, opgericht in 1973 en sindsdien ongrijpbaar in zijn associatieve collages en geluidskunstenaar John Wiese (alias Sissy Spacek) zijn even komen buurten. Het resultaat is verbluffend. Op kant één een elektronische deformering van ingehouden jazzy sfeerklanken op staande bas, op de keerzijde de zangstem van naar ik vermoed Mama Baer uitgerekt en vervormd tot een archaisch en melancholisch klaaglied. Een werk dat sterk op het gemoed werkt in plaats van op de zenuwen. Slechts 215 liefhebbers mogen er als ze er snel bij zij van genieten. Ik bedoel 214.

Smegma / Sissy Spacek & Kommissar Hjuler und Frau – “ONE/don’t tell Roberto/ZWEI” (lp, SHMF 2010)

Kommissar_Hjuler wikipedia

2 thoughts on “KOMMISSAR HJULER UND FRAU, SMEGMA EN JOHN WIESE LP