Archie Shepp in Rotterdam

Archie Shepp. Ooit mocht ik hem ontmoeten, maar veel langer dan de tijd die het kost om een mondstuk op een saxofoon te schroeven zal het niet hebben geduurd. Shepp de saxofonist wiens handelsmerk het in toom houden van muzikale neurosen is, had zojuist een optreden naar een goed einde gebracht op een jazzfestival in Rotterdam. En ik, zo luidde het plan, zou hem interviewen voor muziekblad Heaven.

Bijna op van de zenuwen betrad ik na afloop van het optreden de kleedkamer van Archie Shepp de levende legende. In een oogwenk zag ik meteen hoe de verhoudingen er bij lagen. Met dat interview zou het niks gaan worden. Hier kon ik niet tegenop. Dames in zwarte netkousen, verspreid over een tafel keurig neergelegde zakjes wiet. Mocht Shepp nog getwijfeld hebben over het geven van een interview, dan werd deze twijfel subiet de kop ingedrukt doordat een van de dames haar telefoonnummer aan hem overhandigde. Toegegeven, erg veelbelovend klonk het niet wat Shepp tegen me zei nadat ik hem op de schouder had getikt: ‘Be with you in a minute.’

Eigenlijk is het hele oeuvre van Shepp ‘be with you in a minute’. Alleen voor Blasé nam hij uitgebreid de tijd. Werd meteen zijn enige echte meesterwerk. Voor Yasmina, A Black Woman had hij al niet veel tijd meer over, snel de hort op naar de volgende. Veel van zijn platen balanceren tussen willen en niet willen, tussen kunnen en ach we zien wel waar het eindigt. Wispelturig mannetje onze Archie.

Mama Too Tight, The Magic Of Juju, Four For Trane, The Way Ahead zijn albums met karakter maar waar ook het een ander aan schort. Kant één potje freejazz, kant twee beetje aanklooien met standards zoals dat in jazztermen heet. Attica Blues? Geen jazz, wel veel maatschappelijk engagement. En mooie hoezen. Daar wist ie wel raad mee.

Geef een reactie

