Recensie PAN SONIC HAINO KEIJI – SYNERGY BETWEEN MERCY AND SELF-ANNIHILATION OVERTURNED LP

Onder de naam Pan Sonic maken Mika Vainio en Ilpo Väisänen elektronische toonkunst die in opperste concentratie wordt bedacht en uitgevoerd, maar spartaans en melancholisch klinkt. Hun muziek is min of meer een afgeleide van de organische geometrie waarmee ontwerper Alvar Aalto de strengheid van het functionalisme in de Finse architectuur afwees. Aalto was namelijk een voorstander van het harmonische en zintuiglijke in design. Anderzijds beweert Mika Vainio in interviews ‘there is no theory for Pan Sonic. We have no plan. We just make the music.’ Let vooral op het woordje ‘the’. Voorts is Pan Sonic naar eigen zeggen beïnvloed door de industriële klanklandschappen van Throbbing Gristle en de songs van Johnny Cash.

In 2010 vindt Pan Sonic het na bijna twintig jaar wel mooi geweest. Solocarrières lonken. Het afscheid is er eentje om in te lijsten. Verraste Pan Sonic met het eigen Gravitoni vriend en vijand, de samenwerking met de Japanse gitarist Keiji Haino maakt eveneens indruk. Het resultaat van een twee dagen durende opname in een studio in Berlijn, vlak na een gezamenlijk optreden, benadert het specialisme van de Japanse avantgardeveteraan: sonische verkenningen gebaseerd op associatie, toeval en intuïtie.

De kompas voor deze expeditie bestaat uit gitaren, elektronica en instrumenten die het geheel meer een oosterse dan een westerse kant opsturen. Zoals gebruikelijk bij de Japanner wordt er in de songtitels flink op los gefilosofeerd. Pan Sonic voegt aan deze ‘gekantelde samenwerking tussen barmhartigheid en zelfvernietiging’, geluiden die vervormen en ondermijnen. Bij vlagen doet de muziek denken aan een light-versie van King Crimsons onstuimige The Projekcts. Het is in elk geval muziek die geheel op zichzelf staat, in isolement verkeert en toch buitengemeen in extase is, ongrijpbaar en uitdagend. Maar alleen voor hen die het willen horen.

Pan Sonic. Haino Keiji – Synergy Between Mercy And Self-Annihilation Overturned (2lp, Blast First Petite 2010)