De verlossing van dEUS

Onlangs zag ik eindelijk voor het eerst in mijn leven een van mijn favoriete bands live aan het werk. Gedurende het begin van de jaren negentig had ik ze hardnekkig genegeerd in de veronderstelling dat ze vast niet zo goed waren als de media-aandacht deed vermoeden. Want aandacht van de media, tja, dat kregen ze volop en ook nog eens in toenemende mate. De Belgische en Nederlandse pers haalde werkelijk alles uit de kast om de band tot op het bot te hypen. Had ik meneer de koekepeer effe geen zin in.

Totdat, ja totdat ik een keer een tweedehands platenzaak bij mij in de buurt binnenliep, zomaar, op een doordeweekse middag, en een stuk muziek hoorde dat me opzweepte, dat in mij terstond alles losmaakte wat er nog vastzat waarvan ikzelf niet eens wist dat het er nog zat, alsof ik weer het jongetje van elf was dat voor het eerst Poppa Joe van The Sweet hoorde, datzelfde jongetje dat tijdens het huiswerk maken zijn pen uit zijn handen liet vallen om de radio harder te zetten toen de intro van Stiff Little Fingers’ Alternative Ulster inderdaad die belofte bleek waar te maken waar ik zo naar snakte.

En dan nu hier in een platenwinkel dat nummer horen en mijn vraag over wie of wat dit was ook een antwoord kreeg. Een antwoord dat ik niet had zien aankomen. Ik hield al rekening met een persoonlijke ontdekking, toen het antwoord mij trof als een allesverlossende bliksem. U had me moeten zien. De verbazing. Het ongeloof. De verbijstering. Dus dit was…eh dEUS? Oow. En op welk album bevond zich dan dit nummer? Juist ja, op de tweede, al een half jaar uit, dank u. Theme From Turnpike heette het, en terwijl een stel Belgen zich al samplend een weg baanden door de stugge Charles Mingus, kon ik me wel voor mijn kop slaan om nog dat allerlaatste restje in me los te maken, of zoals dEUSzanger Tom Barman over zichzelf meldde: “zoals mijn oude squashinstructeur me ooit zei toen ik mijn racket kapot wilde smijten: ‘Het is niet het racketje, het is het manneke.'”

2 thoughts on “De verlossing van dEUS

  1. Voor het eerst je favoriete live-band live zien: hoe kan het dan je favoriete live-band zijn?
    Fijne blog verder, staat nu bij mijn ‘favorieten’. Ben zéér benieuwd geraakt naar de Cage-expo in Heerlen.
    Groet!

Geef een reactie

