ALBUMLIJSTJES PLATENBLAD 1980

Elk najaar gaat het Platenblad aan de hand van lijstjes van lezers dertig jaar terug in de tijd. In het recentste nummer buigen bijna honderd lezers zich over albums uit 1980. Dat is het jaar van de krakersrellen in Amsterdam; van de eerste uitzendingen van Teletekst en de oprichting van CNN. In 1980 werd de strippenkaart ingevoerd, won Joop Zoetemelk de Tour de France en kwamen John Lennon, Ian Curtis en Jean Paul Sartre te overlijden.

In tegenstelling tot voorgaande jaren heb ik bij het samenstellen van mijn lijstje de platen van toen niet herbeluisterd. Geen zin in nostalgie en de onvoorziene problemen die bij het opnieuw draaien ontstaan omdat je gegarandeerd platen tegenkomt die de herinnering van toen niet meer kunnen waarmaken. In mijn persoonlijke toptien zitten uitsluitend platen waarvan ik honderd procent weet dat ze ook nu nog mijn hart en ziel raken. Overigens zal de oplettende kenner merken dat mijn nummer zeven niet van 1980 is maar het jaar erop verscheen. Foutje in de database van mijn geheugen.

Futuristie van de Franse componist Pierre Henry is de enige plaat die ik niet in 1980 kocht. Deze bescheiden sensatie vond ik een jaar of zes geleden, tweedehands, voor een euro of vijftien. Het is een intuïtieve symbiose tussen elektronische muziek en de geluidssculpturen geïnspireerd door de ‘lawaaimachines’ van de Italiaanse futurist Luigi Russolo.

Datzelfde Platenblad bevat ook de lijstjes van de popjournalisten Peter Bruijn en Theo Ploeg, die ik hieronder eveneens publiceer. Wie de eindscore wil bekijken, een optelsom van alle inzendingen, zal toch zelf even een bezoekje moeten brengen aan de betere platenzaak.

Harry Prenger

1 Talking Heads – Remain In Light
2 Joy Division – Closer
3 Bruce Springsteen – The River
4 Captain Beefheart – Doc At The Radar Station
5 Echo & the Bunnymen – Crocodiles
6 Pierre Henry – Futuristie
7 A Certain Ratio – To Each
8 Dead Kennedys – Fresh Fruit For Rotting Vegetables
9 The Sound – Jeopardy
10 Pretenders – Pretenders

Theo Ploeg
1 Diamond Head – Lightning To The Nation
2 Simple Minds – Empires And Dance
3 Angel Witch – Angel Witch
4 Iron Maiden – Iron Maiden
5 The Police – Zenyatta Mondatta
6 The Sound – Jeopardy
7 The Feelies – Crazy Rhythms
9 Bruce Springsteen – The River
10 Joy Division – Closer

Peter Bruijn
1 The Psychedelic Furs – The Psychedelic Furs
2 The Sound – Jeopardy
3 The Clash – Sandinista
4 Echo & the Bunnymen – Crocodiles
5 The Ex – Disturbing Domestic Peace
6 Joy Division – Closer
7 Talking Heads – Remain In Light
8 Bruce Springsteen – The River
9 The Feelies – Crazy Rhythms
10 Jim Carroll – People Who Died

9 thoughts on “ALBUMLIJSTJES PLATENBLAD 1980

  1. Ik las onlangs de diverse lijstjes in het Platenblad en dacht toen nog “wat een suffe handel, moet ik toch beter voor elkaar hebben in mijn platenkast”. Nou dat viel even flink tegen: er zijn ook in mijn kast, wat mij betreft, geen opvallende LP’s, buiten de zeer gangbare keuzes uit de lijstjes Top 90 van het Platenblad. Ik heb eigenlijk maar drie opvallende kunnen ontwaren in het releasejaar 1980:

    1) Hopper & Gowen Hugh/Alan Two Rainbows Daily
    2) Tibbets Steve Yr (2nd LP)
    3) Moore&Murray Barry Live in Groningen

    Er volg dan nu natuurlijk een heel extensieve behandeling van deze 3 LP’s, zoals de Henk Dekkers etc. in het Platenblad ook altijd doen. Heb je ruimte over op je Blog? nee, geintje! daar worden jij
    en ik zo suf van. Wel even kort dan:

    1) Geweldig sfeervolle plaat, van twee top-artiesten, die beide al van ons verscheden zijn. Met name de tracks Morning Order en Waltz for Nobby zijn verstilde pareltjes. Alsof Alan Gowen z’n doodstrijd al aan het voeren is op dat moment (hij stierf aan leukemie in 1981)

    2) Vreemde gitaarplaat van niet te plaatsen figuur. Gewoon luisteren

    3) Luka Bloom in disguise: the more you get Moore, the less you miss Bloom. Dat zegt alles

    Nog meer leuke aanvullingen uit dit magere muziekjaar?…..

  2. Ik vind dit ook nog wel mooie platen:

    Pylon – Gyrate
    The Associates – The Affectionate Punch
    Young Marble Giants – Colossal Youth

    Heb 1980 verder niet bewust meegemaakt, maar als ik een lijstje zou samenstellen zou ik ook Remain in Light en Closer op 1 en 2 zetten…

  3. Grappig: Alledrie Springsteen, alledrie Joy Division – beiden niet buitengewoon verrassend – maar wel: Alledrie Jeapardy van The Sound. Wat een fantastisch dreigend album was dat toch!

    • Dat Theo altijd een zwak had voor de hardrock van de jaren 80 was me bekend, maar ook voor Bruce Springsteens The River daar keek ik toch even van op.

  4. Verdacht veel overeenkomsten met mijn favoriete albums uit dat jaar. Alleen heb ik voor In The Flat Field van Bauhaus een prominentere plek in gedachten.

  5. In 1980 was alles nog overzichtelijk: ik ken en heb vrijwel elke elpee in de drie lijstjes. Maar moest toen (en nu nog steeds) niets hebben van Spingsteen.
    Voor mij mogen Kaleidoscope van Siouxsie & The Banshees, Seventeen Seconds van The Cure en The Correct Use Of Soap van Magazine óók in de top-10. Wat een goed jaar!

  6. 1980 was inderdaad nog overzichtelijk. Ik was nooit zo gecharmeerd van The Cure maar daarentegen wel van Siouxsie (althans toen) en natuurlijk Magazine. En Comsat Angels.

  7. dacht gisteren nog: eens met Doc At the Radar Station in top 10 1980, meiner Meinung nach zijn beste plaat. Kom ik nu uit pub, lees op BBC News dat ie overleden is. Wat een domper.

Geef een reactie

