A.H.J. DAUTZENBERG GEEFT DE GEZELLIGHEID EEN NEKSCHOT

“Mijn moeder kwam uit Heerlen, mijn vader uit Kerkrade. Ze gingen er tussen in wonen, in Schaesberg. Heerlen en Kerkrade waren indertijd water en vuur. Waarschijnlijk probeerden beide steden een eigen identiteit aan te meten door zich te overschreeuwen – zeker tijdens carnaval. In mijn ogen gaat Kerkrade onder een groter gebrek aan zelfvertrouwen gebukt dan Heerlen. De middelbare school doorliep ik in Heerlen, Coriovallum College. Ik kwam in die tijd veel in Femina. Lekker donker.”

Wie net als A.H.J. Dautzenberg in Heerlen opgroeide, ontkwam niet aan een nog immer onuitroeibaar fenomeen: schlagermusik. In zijn eind 2010 verschenen verhalenbundel noemt de schrijver onder meer zangeres Katja Ebstein als inspiratiebron. “Ik keek als kind uiteraard veel Duitse televisie. ZDF Hitparade onder andere. Katja Ebstein herinner ik me als een struise dame met een stoute bips en spitse tietjes. Ik heb een nummer van haar gebruikt in een van mijn verhalen: Theater, Himmel und Hölle zuchleich”.

Lees verder op Zwartgoud

One thought on “A.H.J. DAUTZENBERG GEEFT DE GEZELLIGHEID EEN NEKSCHOT

Geef een reactie

