DeWolff pakt even uit…interview

DeWolff, Heerlen 2011 (foto: Jeff Jaspar)

Niet meer kunnen horen of zien. Spuugzat en om te kotsen zo langzamerhand. Het r-woord! Voor me zitten drie jongens zichzelf redelijk in toom te houden vlak voor een optreden dat dus hoe dan ook gaat knallen. Een cameraploeg volgt ze al maanden op de voet en blijft stug doorfilmen in de kleinknusse kleedkamer in De Nieuwe Nor in Heerlen. Aan de manier waarop ze naast elkaar op de bank zitten en aan de rustige, bijna gelaten houding merk je dat ze vaker interviews hebben gegeven. Hun hoef je niks meer wijs te maken. Maar wat blijft is de verwachting en het verlangen over wat komen gaat, straks daar beneden, de trap af, naar het podium waar het allemaal moet gebeuren. Stoom afblazen.

De gitarist: “Je wilt echt iets goed neerzetten als de show is uitverkocht. In het begin speelde je in een kroeg voor tien mensen en dan kun je nog wat kletsen op het podium maar bij grote concerten zitten mensen daar niet op te wachten. Dan moet je gewoon laten zien wat je kunt. Op het moment dat je hoort dat een zaal is uitverkocht is echt te gek.”

De bespeler van het Hammondorgel staart naar iets in de nabije verte dat voor ons gewone stervelingen wel voor altijd onzichtbaar zal blijven. Misschien naar een plek waar zich nòg meer inspiratie aandient voor een album waarmee het r-woord voorgoed de mond wordt gesnoerd. Het is nu wel mooi geweest. “Ik snap het ook niet echt als mensen zeggen dat we een jarenzeventig band zijn”. Met een grijns herhaalt de gitarist een citaat uit een recensie: “’Poison is net Led Zeppelin’. Dat vind ik echt absurd”. Dan, zelfverzekerd: “Ik heb wel weer zin in een nieuwe plaat”. Dat we het weten. Eerst morgen lekker repeteren. Zelfs naar het spelen in de oefenruimte hunkert deze band hartstochtelijk. Verder schaven aan het talent dat zich nu al in niet te bevatten hoeveelheden aandient. De drummer maakt zich niet zo druk: “We maken muziek die we zelf vet vinden om te maken en dan hoor je van anderen dat dat ook wel te zien is op het podium.” Eerder op de middag schafte hij een plaat aan van Balthazar, net zo’n jong nog, onbevangen en talentvol, maar anders.

Platen kopen. Ook zoiets. Liever niet in de bakken met de r van je weet wel. De gitarist: “We speelden laatst een instore bij Sounds in Venlo en ik heb daar voor 150 euro aan platen gekocht. Meestal ga ik kijken bij de nieuwe platen. Ik heb die lp van The Low Anthem meegenomen. Ik heb niet altijd lp’s gekocht. Ik ben begonnen met luisteren naar bands als Smashing Pumpkins en Metallica. Op gegeven moment kreeg ik een cd van Jimi Hendrix, toen speelde ik zelf ook al gitaar. Tot drie jaar geleden heb ik alleen maar cd’s gekocht. Nu koop ik alleen nog lp’s en wat alles wat ik vet vond op cd heb ik ook op lp aangeschaft. Ik luister naar van alles, ook naar rustige muziek, verschillende dingen.”

Wat we hóren is het omvallen van de platenkast. Maar de platen op de grond gaan als vanzelf één geheel vormen, sterker dan de gemakzuchtige luisteraar het zou willen. Die dan dus bij gebrek aan beter het vermaledijde woord prevelt dat begint met de r en eindigt op de o. Niet willen of kunnen begrijpen dat DeWolff muziek uit het verleden speelt alsof het verleden nooit bestaan heeft. “We willen niet puur teruggrijpen naar vroeger maar gewoon goede muziek maken. Ik beschouw onze composities vooral op de laatste plaat niet echt als standaard. Het zijn altijd dezelfde vergelijkingen waar recensenten mee aankomen, met bands waar we al lang niet meer naar luisteren. We zijn gewoon op zoek naar een lekkere sound, dat het lekker klinkt en niet per se dat het oud is of zo. We houden nou eenmaal niet van drumcomputers en synthesizers.” Aldus de gitarist.

 

 

Geef een reactie

