‘Vermutlichungen’ bij kunstenaar Jowan van Barneveld

Alsof je op een luchtbed ligt dat langzaam leeg loopt. Pas de laatste jaren kan ik leven van mijn werk. Dat geeft me een gerust gevoel.” In een interview dat ik in 2009 met Jowan van Barneveld voerde, herinnert hij zich maar al te goed zijn beginperiode als beeldend kunstenaar. Koud van de Academie voor Beeldende Kunst in Maastricht, voorzag hij in zijn levensonderhoud met bijbaantjes als koerier.

Het was een tijd die leerzaam was en zijn kunstenaarschap richting gaf: “Toen ik pas was afgestudeerd was ik totaal clueless. Het kon alle kanten op. Later kom je erachter dat je wegen moet afsluiten. Bijvoorbeeld geen maatschappijkritische dingen maken, niet alleen maar abstracte doeken, geen dingen met alleen kleur. Uiteindelijk wordt de weg zo smal dat je voor jezelf heel duidelijk kunt toepassen wat je in de hand hebt.” In 2011 liggen de zaken er beduidend anders voor. Van Barneveld heeft inmiddels diverse tentoonstellingen op zijn naam geschreven. Recent werk van hem te zien is te zien in de Elisen Galerie in Aken. In mei heeft hij een solotentoonstelling in New York.

Lees verder: http://zwartgoud.net/2011/03/vermutlichungen-bij-kunstenaar-jowan-van-barneveld/

 

Geef een reactie

