Drone Records 1993-2010

Die Feinen Trinkers Bei Pinkels Daheim - Froschdosis 7"1996

‘Non-entertaining music for the right side of your brain’. Zo liet Stefan Knappe uit Bremen ons kennismaken met ambientmuziek. Nou ja, ons. De fijnproevers. Maar Knappe vindt het nu mooi geweest met de ‘non- entertaining music’ op plaatjes die zich meestal lieten afspelen op 33 toeren, op gekleurd vinyl werden  geperst in door de muzikant gemaakte hoesjes. Drone Records. Onnodig te melden bij zulk handwerk dat de schijfjes in aantallen verschenen die de driehonderd stuks meestal niet overschreden. Een logische keuze volgens Knappe:  “Het was de perfecte wijze om nieuwe bands te introduceren. De meeste mensen kopen geen zeventig minuten durende cd van een onbekende artiest. Een single geeft vaak een goede impressie van het werk van een artiest en duurt net lang genoeg om de aandacht van de luisteraar vast te houden.”

Van bands die de Duitser contracteerde verwachtte hij dat ze een bijzondere draai aan de muziek gaven. Knappe, die zelf in Troum speelt (voorheen Maeror Tri) verduidelijkt: “Natuurlijk moest de muziek me ook persoonlijk raken. Ik ben emotioneel snel onder de indruk van, zoals ik het noem, atmosferische muziek. Volgens mij is experimentele muziek de enige muziek vanwaaruit nieuwe muzikale en filosofische ideeën kunnen worden ontwikkeld. Bovendien ontmoet je de meest onconventionele, zelfbewuste en ruimdenkende mensen. Mensen die zich niet in een hokje laten plaatsen.”

De term drone wordt gebruikt om een aanhoudende toon in een muziekwerk te omschrijven. In de praktijk is dit een aanhoudende klank die in eerste instantie eentonig lijkt, maar tussen de oren van vorm en ‘kleur’ verandert.

Via Drone Records verschenen singles van groepen als Beequeen, Noise-Maker’s Fifes, Crawl Unit, Small Cruel Party en Ultra Milkmaids. Helaas klinken de twee laatste singles die een half jaar geleden uitkwamen, nogal pover. Daar verandert ook Knappe’s uitleg op de website hoe goedbedoeld ook weinig aan: “Ik hoop dat deze serie heeft bijgedragen aan de notie van drone muziek. Begin jaren negentig had nauwelijks iemand gehoord van ‘drones’ of het gebruik ervan in artikelen om deze muziek te omschrijven. Voor mij was het meer dan een begrip om een muzikaal genre te duiden, het was ook een specifieke toestand van bewustzijn, verbonden aan geluid”.

Noise Maker's Fifes - Intervisage 7" 1997

Medio 2010 verscheen de laatste, de honderdste uitgave: Evestrum van het Japanse Spiracle. Het singletje bevat muziek voor een denkbeeldige installatie in een kunstgalerie. Meer metaal dan muziek. De kleur is behoorlijk flets. De verpakking is dan wel weer bijzonder. Het transparante vinyl is omzwachteld met gaasverband en rijstpapier.

Van het duo WYRM is er een muziekje voor een imaginaire film. Kunstige ambient met een gothisch randje. Ook hier is de verpakking mooier dan de inhoud. Het hoesje is handbeschilderd aan de voor- en achterkant. Van deze non-entertaining muzak hoeven we verder niet wakker te liggen.

Spiracle – Evestrum (Drone Records 2010)

WYRM – Divination Bones (Drone Records 2010)

Dronerecords

2 thoughts on “Drone Records 1993-2010

  1. Interessant. Ik was behoorlijk onder de indruk van alles wat Knappe’s Troum zelf begin deze eeuw uitbracht en ook live maakten ze grote indruk. De laatste vijf jaar is mijn aandacht verslapt en naar anderen gegaan. Ik kan me voorstellen dat in een heel specifiek genre als dit, waarin het in feite nog puur pionieren is, de creatieve rek er op een gegeven moment uit is en je het estafettestokje over geeft.

  2. Klopt. Ik kan me voorstellen dat je het op gegeven moment wel gehad hebt met deze muziek en ik neem aan dat Knappe meer tijd wil besteden aan Troum.

Geef een reactie

