Notities over het verleden: Hüsker Dü

Enkele jaren geleden was de eigenaar van een platenzaak bij me op bezoek. We draaiden de eerste lp van Hüsker Dü, Land Speed Record. Twee veertigplussers headbangend op hardcorepunk. Je had ons eens moeten zien. De plaat bevat een geluid dat verbrijzelt en de beslommeringen van het leven dichtmetselt. Verbijsterd keken we elkaar aan. We vonden de plaat aanmerkelijk beter dan vroeger. Van de vijf, zes platen die ik ooit in mijn bezit had van Hüsker Dü heb ik er nu nog twee over, waaronder dus Land Speed Record, die klassieke en ultieme hardcoreplaat. Hierna werd alles in razend tempo anders. Teveel van hetzelfde, meer liedjes dan prikkeldraad. Voordat dat moment aanbrak bleek de band in 1985 in staat tot nog een artistieke opleving met de messcherpe punkpop van New Day Rising.

3 gedachtes over “Notities over het verleden: Hüsker Dü

  1. Metal Circus verdient alleen vanwege Diane al een plaatsje in de eregalerij der grote platen. En dat vond ik ook al voordat die lelijke cover met strijkers een hit werd…

  2. Bij Plato in Utrecht hadden ze ongeveer 5 jaar geleden Land Speed Record op cd. De cd werd in de zaak gedraaid. Nooit eerder gehoord of gezien hoorde ik ze zeggen. Ik wel zei ik, heb ik zelfs op vinyl. Ik zag toen een blik in hun ogen alsof dat niet waar kon zijn. Na al die jaren heb ik gewoon alle platen nog.

Geef een reactie

