dEUS bevestigt live reputatie met subliem optreden in Heerlen

dEUS (Parkstad Limburg Theaters, Heerlen) (foto: Ziggy Beckers)

Bassist Alan Gevaert houdt ondanks dat zijn hoofd drijfnat is van het zweet zijn leren jasje bijna het hele concert om de schouders. Muzikale klusjesman Klaas Janzoons ziet eruit of hij vlak voor het concert nog even onder de auto heeft liggen sleutelen. Gewone mannen die op vrijdagavond naar de kroeg gaan om een pintje te pakken, en muziek maken die hoort bij zulke mannen. Maar de mannen van dEUS weten onderhand ook wel van de hoed en de rand. Dat ze niet veel méér hoeven doen dan de songs van album naar podium transformeren.

Misschien ging dat tijdens de beginperiode niet zo vanzelfsprekend en liep het wel eens uit de hand, maar nu, in 2011, na jaren ervaring? Je zou bijna vergeten dat er meer aan de hand is. Dat dEUS muziek maakt die stronteigenwijs én bijzonder is, omdat de melodieën net voldoende afwijken van wat je doorgaans in de popmuziek hoort. Melodieën die op de een of andere manier bijgevolg overgaan in vaak nerveuze songstructuren. Als je dat allemaal live op het podium kunt verwezenlijken? Dat gebeurde. En hoe.

Onder leiding van wie anders dan Tom Barman. Enthousiast bewegend ging hij op in de muziek, in zijn ook al zo doordeweeks net boven de broekriem rafelende t-shirt. En dan met zijn allen het zwaartepunt leggen op Keep You Close, zo’n atypische plaat, zelfs voor dEUS begrippen. Keep You Close is immers meer dan luisteren. Het is observeren hoe negen songs ombuigen van eenkennig en stuurs naar meeslepend en flamboyant. Een plaat met karakter, ondanks de alledaagse uitstraling van de uitvoerders, gespeeld door een band met karakter.

Neem Vantage Point. Ook al zo’n in aanleg halsstarrig werk waarvan de diepgang zich pas in kleine hoeveelheden prijsgeeft. Van deze twee platen werden de meeste songs gespeeld tijdens een optreden dat aarzelend maar gestaag op stoom kwam met The Final Blast, en pas met de tweede toegift tot staan werd gebracht met de bombastische ballad Easy. Zo beginnen en zo eindigen. dEUS durft, dEUS komt er mee weg. De band kan immers putten uit meerdere hoogtepunten, waaronder een denderend Oh Your God en de uitsmijters Theme From Turnpike en Hotellounge.

Dat een batterij schijnwerpers niet aan het plafond hing maar óp het podium lag deed vermoeden dat er elk moment een vliegtuig kon landen; hinderlijk voor publiek en persfotografen, al wierp de weerkaatsing ervan een onvergetelijke gloed over de uitverkochte Limburgzaal. Mooie aanblik zo’n volle bak, genietend van vijf mannen die eigenlijk op weg waren naar de kroeg.

dEUS (Parkstad Limburg Theaters, Heerlen, 26 november 2011)

 

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s