Albumlijstjes Platenblad: 1981 in 2011

Ook 1981 is verlies lijden. Verliezen van jezelf. Het geheugen en de nostalgie hebben zoals wel vaker vermeld besloten de strijd aan te gaan met het compromisloze nu. Wie dacht dat alle platen van 1981 in 2011 nog fier en vrolijk overeind staan komt voor pijnlijke verrassingen. Wat in 1981 en vele jaren nadien geweldig goed was draait in 2011 proefondervindelijk uit op een teleurstelling c.q. nachtmerrie. Comsat Angels met Sleep No More, Siouxsie and the Banshees met Juju. Geheide krakers, toen.

En zo zijn er nog meer platen die de tand des tijds, etc. De details zal ik u besparen. Van wat de platen zo bijzonder maakte is weinig meer over. Je wordt ouder, de urgentie van toen verliep parallel met je ontdekkingsreis en nieuwsgierigheid van het jong en urgent zijn. Schrijven deed je op een typemachine, cd’s waren nog een gerucht. Ging het destijds daadwerkelijk om de muziek en niet om iets anders, mag je je best eens hardop afvragen?

En hoe is het nu? Ben je op je 49e net zo jong en urgent als op je 19e? Altijd goed om de platen waar je ooit van onder de indruk was nog eens opnieuw te beluisteren, al kan dat soms tot pijnlijke conclusies leiden. Je ziet en hoort het niet aankomen. Eigenlijk ben je bezig naar jezelf te luisteren, maar dan naar de persoon die 19 was. Gelukkig zijn er ook de onverwoestbaren, de platen en artiesten die onverzettelijk blijken. Blader maar eens naar mijn top 10 in deze uitgave. En dan de muzieklui met een plaat uit 1981 die ik de afgelopen jaren zonder enige spijt de deur heb gewezen. Platen die mij geen enkele denkoverlast en twijfels meer bezorgen.

Ik mis jullie niet Bill Nelson, Rush, The Police, Elvis Costello, King Crimson, Teardrop Explodes, The Sound, Bauhaus, Mink DeVille, The Human League, Heaven 17, Marianne Faithfull, Matt Johnson, The Replacements, The Pretenders, Miles Davis, Was (Not Was), Tom Verlaine, Santana, The Cure, John Cale, The dB’s. Voortdurend bevind je je in een soort tijdmachine die eens per jaar stilstaat, om even het verleden in te duiken waarna je tevoorschijn komt met dingen waarvan je niet wist dat ze er nog waren, of met dingen die beter hadden kunnen blijven liggen.

1981 anno 2011:
1 David Byrne & Brian Eno – My Life In The Bush Of Ghosts
2 This Heat – Deceit
3 Birthday Party – Prayers On Fire
4 New Order – Movement
5 Einstürzende Neubauten – Kollaps
6 The Wipers – Youth Of America
7 Art Bears – The World As It is Today
8 Bob Dylan – Shot Of Love
9 Television Personalities – And Don’t The Kids Just Love It
10 Gun Club – Fire Of Love

(eerder verschenen in het Platenblad nr 184, december 2011)

5 gedachtes over “Albumlijstjes Platenblad: 1981 in 2011

  1. Eens met je betoog, Harry, alhoewel 49 nog wel erg jong is voor dit soort nostalgische bespiegelingen. Ik begin deze gevoelens ook te krijgen, maar dan met platen van ongeveer 35 a 40 jaar geleden. Wat me opvalt in je lijst is dat de ietwat extremere titels/artiesten overblijven. Zo werkt het bij mij ook: blijkbaar moet een mens (lees muziekliefhebber) steeds meer geprikkeld worden, om muziek boeiend te blijven vinden. Wanneer houdt dit op: ik hoop nooit iig in mijn aanwezigheid boven de grond…

  2. Hoezo tijdmachine? Goeie muziek blijft goeie muziek, vroeger, nu en straks. Ik mag ze nog graag af en toe horen op z’n tijd, die plaatjes van The Cure, Siouxsie, Japan en King Crimson…

  3. ik heb NIET movement thuis maar ik vind het wel het beste album ooit gemaakt, het is zo donker en ruw , het sound egt gelijk joy division, dus in de stijl van joy division, maar ik vind zelfs movement beter dan closer en unknown pleasueres want movement is egt donker en ruw pas sinds power, corruption and lies album en de songs temptation, hurt en blue monday zie je dat new order een meer elektrische popgroep word

Geef een reactie

