Tim Freh: fotografie als levensstijl

“Mijn vader nam me voor zijn werk altijd mee op reis. Wij gingen vaak naar België, waar hij me de achtergelegen wijken liet zien. Ik denk dat ik daar mijn voorliefde voor industriële gebieden heb gekregen.” Aan het woord is Tim Freh, geboren en getogen in Heerlen.

Wie de kwaliteit van zijn foto’s ziet zal moeilijk kunnen geloven dat hij pas tweeëntwintig is. Momenteel woont hij in Brussel. Om foto’s maken “op plekken waar geen toeristen komen” en een opleiding fotografie te volgen aan de Sint-Lukas Hogeschool. “Je leert daar iets eigens te ontwikkelen. In Brussel kan ik fotograferen in de voorsteden. Vaak loop ik na school met mijn camera door de wijk Schaarbeek.

Achter de bescheiden blik van Freh zul je bij een eerste kennismaking niet meteen denken aan een kunstzinnige fotograaf met avontuurlijke reisdrift. Freh beaamt dit: “Toen ik zestien was had ik niet zoveel vrienden, ik was niet zo sociaal. Fotografie werd voor mij een uitlaatklep. Dat is het nog steeds. Ik ben niet iemand die veel uitgaat.” Zo’n fotograaf die zelf liever niet op de foto wil. Zijn werk doet voor hem een goed woordje. Wat heet.

Op zijn zestiende ging hij op pad om de industriële streek van Charleroi te fotograferen. Maar die tijd en het maken van dergelijke beelden wil hij nu achter zich laten. Terugblikkend erkent hij dat hij Wallonië gebruikte “als speeltuin voor andere reizen”. “Ik zie deze foto’s als een hommage, zeker als je bedenkt dat die wijken in de media vaak negatief worden benaderd. Het is een onderwerp dat in feite doodgefotografeerd is”. Op zijn blog en website staan intussen honderden verschillende werken die hij maakte op diverse plekken.

Havenstadje Mariupol, Oekraïne. Met de bus van Keulen naar Kiev, de rugzak vol filmspullen, Hasselblad in de aanslag. “Je ontmoet mensen die in getto’s wonen tegen de achtergrond van een industrie. Er staan enorme wolkenkrabbers die, toen de Sovjettijd afgelopen was, nooit zijn afgebouwd, waar nu kinderen in spelen. Zo’n dorpje in de Oekraïne bezoeken maakt het moeilijker, je neemt een risico. Je bent op een plek die niet bekend is. Het bijzondere is dat mensen uit zichzelf tegen je beginnen te praten, ook begrijp je niks van wat ze zeggen.”

Voor Freh is het ambacht fotografie eveneens een ontdekkingsreis. “Fotografie is veel groter dan mensen denken. Vroeger dacht ik dat digitaal het beste was, maar daar ben ik vanaf gestapt. Ik vind dat het digitale een deel van fotografie kapot maakt. Het is zo makkelijk heel veel foto’s te maken en er een paar uitkiezen. Ik werk liever analoog. Met een filmrol moet je goed je best doen om er een paar goede foto’s uit te krijgen. Ik voel me slecht als er geen goede bij zit. Dan is het voor mij echt een klotedag.”

Dat is wat hij wil gaan doen de komende jaren: reizen om zijn talent als fotograaf te vormen. Het geld waarmee hij zijn reizen bekostigt verdient hij in de weekenden als medewerker bij thuiszorgcentrum Meander. Behalve reisfoto’s heeft Freh zich bekwaamd in portret- en naakfotografie. Laconiek: “Dat ik al enkele jaren foto’s maak wil niet zeggen dat het allemaal goed is. Ik ben kritisch op mezelf. Ben bezig om dingen uit te proberen. Als je bijvoorbeeld een naaktmodel fotografeert geeft dat een hele rare spanning in het begin. Het maken van zulke foto’s zie ik als leerproces.”

De jonge fotograaf weet nu wat het beste bij hem past. Brussel, zijn studie, reportages makes. “De tactiek die ik gebruik is eenvoudig. Gewoon gaan reizen met de auto, of gaan wandelen met camera. Goed om je heen kijken. De enige manier om je te onderscheiden is om je in gebieden te begeven waar niet zoveel mensen komen. Ik heb nu het gevoel dat het beter gaat. Ik ben 22, het moment moet nu komen. Ik móet en ik zál fotograaf worden.”

(eerder gepubliceerd op ZwartGoud)

Geef een reactie

