Tanja Ritterbex kleurt Kuepers Art

002

De schilderijen van kunstenaar Tanja Ritterbex knallen dankzij de felle kleuren van het canvas. Het zijn beelden die de kijker niet toeroepen maar toeschreeuwen. Soms laten ze iets anders zien dan dat ze bij een eerste blik doen vermoeden. Inspiratie haalt Ritterbex uit het straatleven, haar eigen fantasieën of de nabije omgeving. In 2010 was ze verantwoordelijk voor de officiële Limburgse carnavalsposter.

Tanja Ritterbex2

Eind 2012 verbleef ze enkele maanden in Cuxhaven, een visserijstadje in het uiterste noorden van Duitsland. Zo’n havengebied waar zeemanslui en randfiguren elkaar ontmoeten in de kroeg en hoerenbuurt. Ritterbex beeldde de zelfkant van dit stadje uit in portretten en een schets van een winkel voor seksartikelen. Gewoon recht voor de raap. Wat je ziet is wat je krijgt. Venus Traum is de titel van een van de opvallendste werken. “Een schemerige havenstraat met een ‘erotikwinkel’ en daarboven een metaal- en staalwinkel. Ik hou van de vreemde combinaties die ik tegenkwam in de havenstraten.”

Ritterbex (Heerlen, 1985) was onder de indruk, maar had tijd nodig haar draai te vinden in de nieuwe omgeving. “Toen ik aan kwam stond ik helemaal versteld van de enorme ruimte, een villa in het park naast Schloss Ritzebüttel. Geweldig, maar het heeft wel een week geduurd voordat ik me de ruimte eigen had gemaakt. Een pen op een tafel leggen; je hoorde een minuut lang een echo! Een kunstenaar uit Iran zou mij vergezellen, maar helaas heeft hij geen visum kunnen krijgen en dus zat ik drie maanden alleen in het Künstelhaus. Toen ik dat hoorde heb ik me toch wel even eenzaam gevoeld. Na twee weken heb ik mijn ‘chaos’ gecreëerd, en ben ik aan het schilderen geslagen. ”

Tanja Ritterbex1

Het resultaat van haar verblijf in Cuxhaven hangt aan de kraakwitte muren van een onlangs opgeknapt pand van Kuepers Art. Tot eind vorig jaar werd de bescheiden galerie nog opgeslokt door de enorme ruimten binnenin het industriële complex van het voormalige CBS-gebouw in Heerlen. Een lastige locatie achteraf gezien, net buiten het centrum. Veel mensen konden het niet vinden volgens galeriehoudster Leonie Kuepers. Met de hulp van Urban Ads, een winkelproject dat leegstaande panden wil voorzien van een nieuwe bestemming, vond Kuepers een nieuwe plek in hartje Heerlen. Urban Ads’ mede-initiatiefnemer Sjaak Vinken vertelde eind 2012 aan ZwartGoud: “eerst gaan we aan de slag om de pandeigenaar te laten inzien dat het anders moet en kan en dan helpen we de ondernemer zijn plan op een creatieve en betaalbare manier uit te werken.”

Naast de ruige mannenkoppen schilderde Ritterbex als contrast een serie zelfportretten. De zeemanspet op haar hoofd verwijst naar haar verblijf in Cuxhaven. Door de rode doek die over haar schouders is gedrapeerd krijgen de werken haast een madonna-achtige verschijning, krachtdadig door de drukbeschilderde gezichtsuitdrukking. Wat de portretten extra sterk maakt is het laten zien van het linnen op het canvas om haar hoofd. Subtiel en breekbaar. Onbeschilderd. Onbevlekt.

Meer: kuepers art exposities

Tanja Ritterbex – I Like It Loud (Kuepers Art, Heerlen, t/m 8 juni 2013)

(eerder gepubliceerd op ZwartGoud)

Geef een reactie

