Limburgse modeontwerpster Anouk van der Meij: “comfortabel, edgy en fashionable”

601660_501762629876908_310452323_n

Puur op gevoel. Zo wil Anouk van der Meij haar sieraden en kleding maken. Organisch noemt ze het zelf. Wie aan mode denkt, denkt meestal aan uitbundig, aan erg kleurrijk en maffe vormen. Het werk van Van der Meij is echter onopvallend opvallend. Behalve kleding maakt ze sieraden en cadeaukaarten. Tijdens de vijfde Fashionclash in Maastricht is haar nieuwe collectie Immersion te zien.

De uit Venlo afkomstige Van der Meij (23) studeerde fashion design aan de Hogeschool voor de Kunsten in Utrecht. Bevalt haar prima zegt ze. Ze woont al bijna vijf jaar met plezier in de Domstad: “Het is een heerlijke stad, niet te groot, niet te klein. Ik kom niet vaak meer in Venlo, maar mijn zuidelijke accent raak ik niet meer kwijt.”

AWMsCSH6Ar

AVADEM is de merknaam waaronder Van der Meij haar kleding en sieraden maakt. Ontwerpen waar gevoel en een gedachte achter schuilgaan: “Met AVADEM sta ik voor meer comfort en spiritualiteit in de (fashion)wereld. Ik wil de optie bieden om niet te hoeven kiezen tussen fashion en comfort. Daarom streef ik ernaar de collecties draagbaar, comfortabel én edgy en fashionable te maken,” vertelt de jonge modeontwerpster.

Op haar website stelt ze kleding te willen creëren vanuit een gelaagdheid, zonder ritsen of knopen. Bijna vrijetijds, zonder opsmuk. Uitsluitend zwart of wit. Kleding met een thema. “In mijn collecties werk ik met (spirituele) thema’s, deze thema’s diep ik uit en gebruik ik als concept voor een collectie bestaande uit kleding en sieraden. Deze collecties zijn blijvend en zullen groeien en veranderen, dus veel items worden maar één keer gemaakt en zijn uniek. Op den duur hoop ik een breed scala aan thema’s te hebben uitgediept met de collecties daarvan als resultaat.”

tPzu7kavaL

Haar ontwerpen zijn niet modieus of overdadig, maar op een verfrissende manier ingetogen en toegankelijk; in tegenstelling tot veel kledinglijnen van nu zijn de outfits van Van der Meij luchtig, niet aansluitend. “De kledingstukken zijn vrij simpel van vorm, je trekt ze aan en ze zitten goed. Daarnaast maak ik alles met de hand, wat betekent dat de items uniek en exclusief zijn en ik let erg op kwaliteit. Dat vind ik zo belangrijk, dat het echt je lievelings wordt, die gewoon in de was gaat en opnieuw gedragen kan worden.”

Ondanks dat ze alles zelf met de hand maakt wil ze haar kleding (voor vrouwen en mannen) en sieraden betaalbaar houden. Een ‘comfortabele top van zware viscosekwaliteit met laag uitgesneden armsgaten’ kost veertig euro. Ook de pasvormen zijn toegankelijk. “Dat is inderdaad de bedoeling, dat het draagbaar is en lekker zit. Ik werk dus ook niet met metalen ritsen, schoudervullingen of knopen op vervelende plekken. In mijn ogen gaat dat ten koste van het draagcomfort. De uitdaging is om het fashion te houden. Het liefst zou ik meer mensen in wijde, ‘flowy’ en oversized kleding zien, de vrijheid die je dan voelt is fantastisch.”

792afdc20a33a55b0ce6d2c284e93ec7

Ook haar nieuwe kledinglijn kent volgens Van der Meij een diepere betekenis. “Immersion gaat over het moment na spirituele reiniging. Ik ben verschillende rituelen en manieren tegengekomen in religies en levensstijlen om je spiritueel te reinigen, maar het overeenkomstige gevoel erna vond ik het interessantst. Het gevoel van een nieuwe, frisse start, een moment van rust met je lichaam in een badjas of handdoek gewikkeld. Ik heb dit gevoel proberen te vangen, zodat je elke dag jezelf kunt inwikkelen en dat ‘net terug van de spa’ gevoel kunt hebben.”

(eerder gepubliceerd op ZwartGoud)

Geef een reactie

