David Bade tekent Heerlen naar de toekomst

Na een verbaal zetje van de Schunckdirecteur neemt de verslaggever schoorvoetend plaats in de “tandartsstoel” van David Bade. Veel mensen zullen hem eerder kennen als de spraakwaterval van het tv-programma Art Men, dan van zijn ongrijpbare kunstwerken. In Heerlen ontvangt, spreekt en tekent de kunstenaar bezoekers die bereid zijn tot een persoonlijk praatje. Dat tekenen moeten we niet al te letterlijk nemen. Portretten maakt hij door middel van aantekeningen, gewoon in een opschrijfboekje.

“Het kan even duren hoor, loopt u gerust nog een rondje door de stad”, roept hij naar de inlopende passanten die ook op de stoel willen plaatsnemen. De omgebouwde tandartszetel staat angstvallig dicht bij de etalage, maar geen paniek, de inkijk is deels afgeschermd met kleurrijke aanplakbiljetten en quasi aanbiedingen om de “klant” naar binnen te lokken. Tot voor kort zat er in dit tijdelijke stadsatelier aan de Promenade een filiaal van computerketen Dynabite. Zou het helpen te benadrukken dat je geboren en getogen Heerlenaar bent, denkt de verslaggever bij zichzelf. Stad met een rijke geschiedenis immers. Mooi gespreksonderwerp. Maar niks ervan, David Bade wil juist meer weten uit het persoonlijke leven van zijn bezoeker.

Hij draait er niet lang omheen, is vriendelijk en amicaal, alsof je hem al jaren kent. Nadat ook hij over zijn privébelevenissen heeft verteld, gaat Bade naarstig door met het ondervragen van de “patiënt”; ook daar waar het pijn doet. Tussen de kunstenaar en de verslaggever, die gewend is vragen te stellen maar nu zelf aan de bak moet, ontstaat allengs een indringend en emotioneel gesprek. Na afloop maakt Bade met zijn mobieltje enkele foto’s. “Jij hebt een goede kop”, steekt hij de ondervraagde een hart onder de riem. “We gaan elkaar vaker zien”.

Inderdaad. David Bade blijft de stad opzoeken. Er moet een verzameling persoonlijke portretten van Heerlenaren ontstaan die in de permanente Schunckcollectie worden opgenomen. Hoe ze er precies uitzien weet nog niemand. Bade zal zijn kunstenaarschap de vrije loop laten aan de hand van aantekeningen en bezoekersverhalen. Een en ander is bovendien contractueel vastgelegd tussen de kunstenaar en Schunck.

Aldoende ontstaat een schets van een veranderende samenleving. Zeker in Heerlen. Stad die diep moest buigen maar nooit brak. Het kunstproject, waar ook niet-Heerlenaren aan mogen deelnemen, duurt net zo lang als de kunstenaar leeft. “De komende honderd jaar gaat hij ermee door”, schertst Schunckdirecteur Christie Arends tijdens de openingsspeech. Wedden dat tijdens die honderd jaar steeds meer Heerlenaren de kunst omarmen en zich hardop afvragen: wanneer is David Bade weer in de stad?

Meer: schunck david bade

David Bade tekent Heerlen onder de tafel (Schunck, t/m 31 augustus 2113) 

(eerder verschenen op ZwartGoud)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s