Kunstenaar Sandra Hanckmann: de schoonheid van het macabere

step0001 (1)

“Ik teken al mijn hele leven. Daar kan ik mezelf in verliezen. Toen ik op de havo zat kon ik er niet meer mee stoppen, ik leerde zelfs niet meer. Ik tekende al vroeg koppen, rare mensen. Geen bloemetjes en landschapjes, haha. Ik heb geen idee waar het vandaan komt. Ik ben er nu twee jaar mee bezig, ik ben begonnen met brave poppetjes.”

Mensfiguren die tot leven komen, ondanks de vervorming van hoofden of het ontbreken van lichaamsdelen. De bijna mythisch ogende gedaanten van Sandra Hanckmann lijken weggelopen uit een horrorfilm of een macaber sprookje. Een enkele excentriekeling misschien wel uit een gedicht van Baudelaire. Terugkerend in het werk van de Franse poète maudit is het ‘lelijke’ van de mens. In de kunst van Hanckmann is het afstotende kwetsbaar en krachtig. Onweerstaanbaar en ongrijpbaar tegelijk. Lelijkheid bestaat niet in haar kunst zegt ze. “Het gaat me om schoonheid, om míjn schoonheid, niet die van het cosmetische. Daar is er al genoeg van toch?”

10301537_764713836883647_504908925192840225_n

Wat eruit ziet als een schilderij is in werkelijkheid door de kunstenaar gemaakt via de computer. Het beeldscherm als canvas, aangestuurd door een tekentablet, ook wel grafisch tablet genoemd. De bijbehorende muispen fungeert als penseel. Hanckmann: “Dit is lekker werken, je kan doorgaan, fouten maken en opnieuw beginnen. Bij een doek met olieverf moet je eerst drie weken wachten tot het droog is voordat je er een nieuwe laag over kunt maken.” Ondanks het gemak van het materiaal houdt ze zoveel mogelijk vast aan een eigen werkritme. “Ik teken het liefst ‘s morgens vroeg, meestal in het weekend, dan sta ik om half zes op en over enkele uren is een tekening af. Soms doe ik er ook wel eens een week over. Meestal is het zo: als een tekening niet binnen enkele uren klaar is dan wordt het niks.”

10390081_768491516505879_458690317172171931_n

Hanckmann (Geleen, 1971) erkent dat ze weleens onzeker is om haar werk aan anderen te laten zien. Haar partner, kunstenaar Gregor Wintgens, spoorde haar aan haar werk op facebook te zetten. Dat levert meteen uiteenlopende reacties en feedback op. Hanckmann: “Dan ga je met de billen bloot. Ik zie facebook als een platform, een mini-expositie.” Zo nu en dan verkoopt ze iets. Spannend blijft het wel. “Het zijn toch mijn kindjes.” Overdag werkt ze als assistente in een tandartspraktijk. In haar woning in de Geleense wijk De Vulling staan twee opengeklapte laptops voortdurend binnen handbereik. Op de dag van het interview zijn enkele grootformaatprints gearriveerd, bedoeld voor een aanstaande expo.

Ooit maakte ze experimentele video’s. Op de Academie Beeldende Kunsten van Maastricht kreeg ze les in videokunst. Dat metier heeft Hanckmann inmiddels vaarwel gezegd en ingeruild voor de verstilde beelden die ze nu maakt. Spijt heeft ze er niet van. “Videomaken kost zo veel tijd, dat gaat heel langzaam, monnikenwerk, weken was ik bezig met een filmpje van een minuut. Ik ben niet zo geduldig. Je merkt dat mensen niet altijd de tijd nemen om naar een video te kijken. Dat was wel eens frustrerend.”

1508552_733607196660978_595928687_n

Vragen naar een diepere betekenis of thematiek in haar recente werk worden met een betekenisvolle blik of kwinkslag gepareerd. “Alsjeblieft niet zeg, dan kun je beter de politiek ingaan!” Lachend: “Ik ben vegetariër, maar dat zie je niet in mijn tekeningen.” Na een korte stilte: “Ik heb er een hekel aan als je eerst een A4tje moet lezen waarin het werk wordt uitgelegd en dat je dan pas kunt gaan kijken. Ik wil gewoon zién! Ik heb een fascinatie voor oude kunst. Daar haal ik vaak mijn kleurstelling uit, waardoor het zo’n typische sfeer krijgt. Ik vind het juist mooi om aan anderen over te laten wat ze ervan vinden. Zelf hoop ik dat mijn laatste werk het beste is.”

(eerder gepubliceerd op ZwartGoud)

Geef een reactie

