Jett Rebel imponeert met tegendraads en bezeten optreden in Limburgzaal

20160318_230052

Voor wie het nog niet wist: Jett Rebel is uitgegroeid tot een, zeker voor Nederlandse begrippen, ongekend fenomeen. Bezoekers verlaten zijn concerten doorgaans in staat van ongeloof en verbijstering. In Heerlen zou het niet veel anders worden. Het optreden in de uitverkochte Limburgzaal kende de typerende eigengereidheid van Jett Rebel. Verspreid over het podium lagen doeken met landenvlaggen; er volgde een uitgebreid eerbetoon aan The Beatles en een spokenword verhaaltje van de bandleden als grappige inleiding op Trucker’s Towel. Inclusief de handdoek met vers zweet van de zanger die uiteraard gegooid werd naar gretig graaiende handen van het publiek. Boven het podium torende een afbeelding van een vroeg religieus schilderij door Leonardo Da Vinci.

Dat het jonge popidool voor de vierde keer in korte tijd in Heerlen optrad was hem allerminst ontgaan. Dus begon hij er aan het begin van het concert zelf maar over, om na enkele zelfverkozen bijnamen voor de Limburgse stad uit te komen op “super Heerlen”. De verkleedpartijen van de vorige keer, tijdens de Tour d’Amour, bleven ditmaal achterwege. Jett Rebel, de wapperende manen blond geverfd, ging gekleed in wit T-shirt en old school trainingsbroek, in de tweede helft van het optreden vervangen door een singlet met petje. De afwezigheid van de garderobe bleek een goede keuze; verdeeld over een ongewone speeltijd van bijna drie uur, kreeg het publiek al genoeg indrukken te verwerken, muzikale welteverstaan.

Een van die meer opvallende indrukken waren de over apparatuur gedrapeerde symbolische doeken en vlaggen uit landen waar al dan niet actuele onrust heerst. Lakens met een boeddhistisch ohm-teken en het wereldwijde symbool voor vrede. Vooraan staarde een Boeddhabeeld parmantig naar het publiek. Het eerbetoon aan het Beatlesalbum Revolver was niet heel toevallig. De plaat verscheen in de zomer van 1966, midden in mondiale politieke onrust en vredesprotesten. De verwijzing naar de brandhaarden van nu is overduidelijk. Dat Jett Rebel een ongetwijfeld goedbedoelde, positieve boodschap aan zijn gehoor richtte, haalde even de vaart uit de show, maar hij revancheerde zich met een nummer van die andere Beatlesklassieker Abbey Road. I Want You (She’s So Heavy) kreeg een prachtige, meeslepende doemversie, waarvan de oorspronkelijke melodielijn toch al trapsgewijs naar beneden loopt.

Bijna ontroerend waren de momenten waarop Jett Rebel vanachter de keyboard liedjes speelde die persoonlijk en naturel klonken. Eigenlijk bezorgde hij zo het hele concert in Heerlen zo’n gevoel waarin het barstte van de spontaniteit, van de verrassingen in aanpak, melodie, tempo en maffe ‘tussendoortjes’. Zoals de in ruim vallende poncho gehesen gitarist Lexxus met zijn eigen over-the-top bluesmoment, het hysterische duetje tussen Jett Rebel en achtergrondzangeres Amber Gomaa in Louise. En de hoofdrolspeler zelf natuurlijk, die geen seconde stil stond, net als zijn liedjes en optredens, waarmee hij, met dank aan de geweldige band, zijn eigen muziekgeschiedenis aan het schrijven is.

Jett Rebel – The Best Night Of Your Life Tour (Limburgzaal, Parkstad Theater, Heerlen, 18 maart 2016)

(eerder gepubliceerd op ZwartGoud)

Geef een reactie

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s