Vaak vormt een livealbum de afsluiting of samenvatting van een periode in de carrière van een band. Het grootste poptalent van de Lage Landen toerde maandenlang met songs waarmee hij op festivals en andere podia ons flink van katoen gaf. Vol verbazing zagen we optredens die soms drie uur duurden, al dan niet voorzien van onverwacht opduikende gastmuzikanten (DeWolff). Altijd spectaculair, de verwachtingen met gemak inlossend. Maar hoe komen muziek, sfeer en spektakel over op deze dubbel-lp, dat een registratie bevat van een optreden in Paradiso?

Jett Rebel legt op de bijlage uit dat het honderdste concert van de Tour d’Amour gepaard ging met bandleden die wegens uitputting ziek, zwak en misselijk waren. Niet de ideale combi voor een liveopname. Toch is daar weinig of beter gezegd niks van te merken. Zeker voor hen die de concerten bezochten is deze plaat een feest der herkenning. Zo’n livealbum biedt bovendien een aardige gelegenheid om eens rustig (nou ja rustig) te horen hoe kundig Jett Rebel’s bandleden zich in een handomdraai wagen aan groovy rock en funk uitstapjes, in krakers als Sunshine, Sugar en Tonight. Songs die hierdoor de meerwaarde krijgen boven de toch wat iele studioversies. En zo te horen is deze registratie niet bewerkt met overdubs of andere technische toevoegingen. Wat je hoort is wat je krijgt. Jett Rebel! Iemand die voor zichzelf ziel en zaligheid eruit knalt én de huiskamer aan het swingen krijgt.

Het label Music On Vinyl heeft er weer wat moois van gemaakt. In de gatefold van de luxe klaphoes poseert Jett Rebel liggend op bed (gewoon met de kleren aan hoor). Behalve de bijlage met Rebel’s uitleg over lusten en lasten van de Tour d’Amour, krijg je als extraatje vier grofkorrelige zwartwit portretten door huisfotografe Soesja Leugs. Het hoesontwerp met vette schreefloze letters op voor- en achterzijde, herinnert aan het artwork van een andere live dubbelaar: What Do You Want From Live van de theatrale rockband The Tubes uit 1978.

(eerder gepubliceerd op Vinyl50)